Enligt en granskning som gjorts av Helsingborgs Dagblad och Sydsvenska Dagbladet finns en rad missförhållanden kring det bussföretag som vunnit flera upphandlingar i Skåne.
Bland annat ska en verkstad som drivs av Mekka Traffic, moderbolag åt företaget Bergkvarabuss, systematiskt fuskat med reparationer och besiktningar. Det har lett till att bussar körts med bristfälliga bromsar.
Arbetsmiljöverket har också gjort en oanmäld inspektion av bussverkstaden där uppgifter i tidningarna angett att arbetsmiljön varit dålig. Mekaniker från rumänska bemanningsbolag bodde, enligt tidningarna, i ett stall.
Dessutom ska verkstadspersonalen inte haft tillgång till fackliga företrädare.
Rapporteringen får nu konsekvenser för bussföretaget.
Flera aktörer har följt tidningarnas rapportering och avvaktat med undertecknandet av avtal. Det gäller till exempel ett mångmiljonkontraktet med Lunds universitet, Malmö högskola och Campus Helsingborg för fyra års busstjänster.
–Vi läser med oro om bussbolaget. Vi funderar internt över läget, säger Jeanette Jakobsson, upphandlingschef på Lunds universitet till Sydsvenskan.
Nu väljer även Hässleholms kommun att dröja med avtalsskrivandet kring de resor som börja köras den 1 augusti i år.
– Det ser inte bra ut. Förhållandena som har avslöjats på Bergkvarabuss kräver en förklaring, säger Rikard Muth, upphandlingschef i Hässleholms kommun, till Norra Skåne.
Han anser att kontraktsvillkoren måste uppfyllas, inte minst de sociala villkoren. Kommunen har nu skickat ett brev med frågor till bussföretaget.
I Region Skåne har de fyra allianspartierna ansett att samtliga oegentligheter inom verksamheter som Region Skåne har ansvar för ska utredas och åtgärdas. Skånetrafiken har därför tagit initiativ till en oberoende kontroll av fordonsunderhållet och arbetsvillkoren på bolaget.
Förutom Arbetsmiljöverkets granskning granskas företaget även av Kommunal och Sveriges nationella ackrediteringsorgan, Swedac.
Bergkvarabuss avfärdar alla anklagelser om missförhållanden och skriver i ett pressmeddelande: “Det råder mycket stor brist på kompetenta fordonsmekaniker för tunga fordon i Sverige. Då vår verksamhet är beroende av en fungerande serviceorganisation för att kunna upprätthålla säkerheten, har vi tvingats hyra in utländska tekniker”.
Enligt Bergkvarabuss har “vi ombesörjt externt boende och kommer att bygga om den beskrivna bostaden och inrätta mindre lägenheter i den. Vi har dessutom erbjudit samtliga inhyrda mekaniker anställning med svenskt kollektivavtal som grund, vilket samtliga har accepterat”.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer