Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Bristande avtalsuppföljning blir lätt en förlustaffär

JuridikEndast en fjärdedel av alla upphandlande myndigheter följer upp sina upphandlade kontrakt regelbundet. Få upphandlare är medvetna om vilka juridiska och affärsmässiga konsekvenser bristande avtalsuppföljning kan medföra. Emily Tomas da Costa och Oskar Ottosson på Setterwalls Advokatbyrå klargör vad som gäller och ger konkreta tips på hur avtalsuppföljningen kan förbättras.

| 2019-02-15
Emily Tomas da Costa och Oskar Ottosson, Setterwalls Advokatbyrå.

Bristande avtalsuppföljning riskerar att medföra betydande negativa konsekvenser för en upphandlande myndighet såväl avtalsrättsligt som upphandlingsrättsligt. I bästa fall riskerar bristande avtalsuppföljning att resultera i en, för myndigheten, kommersiellt misslyckad affär.

I värsta fall riskerar den upphandlande myndigheten dessutom skadeståndsskyldighet, upphandlingsskadeavgift och kostsamma juridiska processer. Av det skälet bör avtalsuppföljning tas på största allvar och prioriteras i den löpande verksamheten.

När en myndighet underlåter att utnyttja de möjligheter till sanktioner ett upphandlat avtal ger kan det leda till att myndigheten, genom passivitet eller så kallat konkludent handlande*, riskerar att ha frånfallit det aktuella avtalsvillkoret.

Detta kan i förlängningen medföra problem när den upphandlande myndigheten väl bestämmer sig för att tillämpa en viss sanktion, om leverantören skulle invända att avtalsvillkoren har ändrats och att sanktionsmöjligheten inte längre gäller.

Erfarenhetsmässigt lutar sig upphandlare ofta mot bestämmelser om skriftlighetskrav i avtalet, alltså att ändringar måste vara skriftliga för att kunna göras gällande.

Sådana skriftlighetskrav utgör dock inte någon som helst garanti mot konkludenta ändringar av avtalsinnehållet.

Tvärtom är utgångspunkten att en bindande konkludent överenskommelse föreligger, trots att ett avtalat skriftlighetskrav inte efterlevts, om båda parterna inrättat sig efter en ordning som avviker från vad som avtalats ( se bland annat NJA 2015 s. 186).

Vidare kan myndighetens passivitet eller konkludenta handlande försvåra en eventuell hävning av avtalet. Ihållande brister ger nämligen inte automatiskt den upphandlande myndigheten rätt att omedelbart frånträda avtalet.

En obefogad hävning från den upphandlande myndighetens sida riskerar i stället att betraktas som ett väsentligt avtalsbrott, med följden att myndigheten ådrar sig skadeståndsansvar i förhållande till leverantören.

Vid en förestående hävning av avtalet är det därför viktigt att konkret kunna visa att det förekommit väsentliga brister vid avtalets fullgörande, exempelvis genom att den upphandlande myndigheten använt sig av de sanktioner som stått till buds utan att det lett till en förbättring från leverantörens sida.

Upphandlingsrättsligt riskerar dessutom myndighetens passivitet eller konkludenta handlande att betraktas som en väsentlig ändring av avtalsvillkoren under avtalets löptid och därmed som ett ”nytt” ingånget avtal som borde ha upphandlats enligt LOU.

Det kan nämligen inte uteslutas att en leverantör har avstått från att delta i den bakomliggande upphandlingen på grund av det obligatoriska krav som den upphandlande myndigheten sedan inte tillämpar.

Exempelvis kan det röra sig om höga vitesbelopp som kostnadskänsliga leverantörer inte trodde sig kunna bära, leveranstidpunkter som leverantörer inte trodde sig kunna uppfylla eller (obefintliga) ansvarsbegräsningar som inneburit en alltför stor affärsmässig risk för vissa leverantörer.

Vidare bör noteras att det i 17 kap. 17 § LOU numera även finns tvingande bestämmelser rörande villkor för avslutande av offentliga kontrakt, som den upphandlande myndigheten är skyldig att ange i något av upphandlingsdokumenten.

Exempelvis ska det vara möjligt för den upphandlande myndigheten att avsluta kontraktet om det varit föremål för en otillåten väsentlig ändring eller om leverantören vid tidpunkten för tilldelningsbeslutet egentligen borde ha uteslutits enligt 13 kap. 1 § LOU. Om myndigheten också har en skyldighet att i praktiken tillämpa dessa villkor framgår inte av lagtexten, men mycket talar för att så är fallet.

En ytterligare aspekt är att den upphandlande myndigheten försätter sig i en minst sagt ofördelaktig situation inför kommande upphandlingar, om den leverantör som misskött sig skulle lämna anbud på nytt.

I LOU finns en fakultativ möjlighet att utesluta leverantörer som gjort sig skyldiga till avtalsbrott vid fullgörandet av ett tidigare upphandlat kontrakt. En förutsättning är dock att bristerna medfört ”att det tidigare kontraktet har sagts upp i förtid eller lett till skadestånd eller jämförbara påföljder”.

Om den upphandlande myndigheten inte nyttjat sanktionsmöjligheterna i det tidigare avtalet, trots ihållande brister vid leverantörens fullgörande av sina åtaganden, riskerar myndigheten alltså att återigen tvingas dras med samma leverantör när leveransen upphandlas på nytt.

För att bli bättre på avtalsuppföljning bör den upphandlande myndigheten i ett första steg reflektera över orsakerna till att avtalsuppföljningen har brustit historiskt. Erfarenhetsmässigt kan nämligen konstateras att bristande avtalsuppföljning inte sällan beror på obalanserade kontraktsvillkor och en rädsla för att skada affärsrelationen med den befintliga leverantören.

Vid utformningen av avtalsvillkoren kan det därför exempelvis vara lämpligt att tillämpa olika höga vitesbelopp för olika bestämmelser i avtalet, beroendes på om det rör sig om ett åsidosättande av ett väsentligt åtagande (såsom dröjsmål i leverans) eller om leverantören till exempel endast brister i den månatliga rapporteringen till myndigheten.

Andra orsaker till att upphandlande myndigheter brister i sin avtalsuppföljning kan vara bristande resurser hos den upphandlande myndigheten eller att det saknas incitament i verksamheten för att följa upp upphandlade avtal, dvs. problem som behöver åtgärdas på en högre nivå i organisationen.

Sammantaget kan alltså avsaknaden av kontinuerlig avtalsuppföljning av upphandlade kontrakt generera kostsamma och långdragna problem, bland annat genom att den upphandlande myndigheten riskerar att ådra sig skadeståndsskyldighet, upphandlingsskadeavgift och andra rättsliga sanktioner.

Alldeles oavsett vad bristerna i avtalsuppföljningen beror på och hur bristerna kan åtgärdas kan det konstateras att en upphandlande myndighet har precis allt att vinna, och ytterst lite att förlora, på att regelbundet följa upp sina upphandlade avtal.

Emily Tomas da Costa

Oskar Ottosson

* Konkludent handlande innebär att båda parter agerar som om det förelåg ett avtal.

 

 

Anmäl dig till Upphandling24:s konferens Avtalsuppföljning 2.0

 

Läs mer: Juridik Avtalsuppföljning

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026