Gotland är en region som nu tittar på kreativa lösningar för att klara skolstarten, som i många fall innebär att gymnasieelever återvänder till normal undervisning i skolorna jämfört med vårens distansstudier.
I ett mindre län som Gotland står gymnasieungdomar för en stor andel av resenärerna, i Gotlands fall omkring 40 procent.
Fler bussar är huvudspåret för att klara trafiken i rusningstid och Bergkvarabuss – som tidigare i sommar blev ny kollektivtrafikleverantör på ön – diskuterar med regionen om lösningar.
-I den senaste upphandlingen tog vi höjd för att kunna avropa ytterligare bussar från leverantören och i det här fallet pratar vi inte om linjebussar utan om turistbussar, säger Patrik Ramberg, teknisk direktör vid Region Gotland.
Från ”utsidan” agerar även Gotlandsbuss – som tidigare hade avtal för att driva trafiken på Gotland – med ett erbjudande om att bistå med lediga fordon.
De regionala kollektivtrafikbolagen signalerar egentligen ett behov av att dra ner på trafiken när intäkterna minskar.
Men samtidigt gör behovet av ”trängselanpassning” – som minskar risken för smittspridning – att fler bussar och tåg kan behövas.
I Kronoberg har länstrafikenheten fått ett särskilt uppdrag från regionens krisledning för att göra riskbedömningar.
-Länstrafiken ska titta på vad finns det för risker och hur kan man möta dem, utifrån scenariot att resandet ökar när skolorna drar igång. Vi vill vara förberedda för att fortsätta att hålla ner smittspridningen, säger Petra Larsson, som är tillförordnad regiondirektör i Kronoberg.
Nationell vägledning är också på gång med inriktningen att sådan ska presenteras nästa vecka.
Branschorganisationen Svensk kollektivtrafik arbetar tillsammans med SKR med att ta fram råd kring hur trafiken bäst kan organiseras i höst.
Ett nytt regelverk träder också ikraft 10 augusti efter regeringsbeslut, som gör det enklare för gymnasieskolorna att delvis fortsätta med fjärr- och distansundervisning och därmed avlasta kollektivtrafiken.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer