– Det är ett jätteproblem. Om regeringen säger att ni måste köra mer, kommer vi säga att vi måste få någon som betalar för det, säger Helena Leufstadius, vd för bransch- och intresseorganisationen Svensk kollektivtrafik, till SvT.
Regeringen har visserligen öronmärkt tre miljarder kronor till de regionala kollektivtrafikmyndigheterna som kompensation för minskat resande.
Men osäkerheten är stor inför hösten och enligt Svensk kollektivtrafik planeras en minskning av trafiken i flera regioner.
Problematiken har kärnfullt sammanfattats av Ulf Berg, regionråd i Dalarna, med att staten vill att trafiken ska gå, men att helst ingen ska åka med.
Intäktstappet har också lett till slitningar mellan regionerna och de trafikföretag som upphandlats för att driva trafiken och i många fall med incitamentsavtal som inte är anpassade till pandemins förutsättningar.
Samtidigt våndas flera regioner kring hur skolstarten ska klaras av med större volymer under rusningstid och där kraven på att undvika trängsel sätter hinder för hur många passagerare bussar och tåg kan ta.
På Gotland har Gotlandsbuss ledig busskapacitet sedan Bergkvarabuss tagit över regiontrafiken tidigare i sommar.
– Det känns konstigt att läsa i tidningen att det inte finns bussar, när vi faktiskt har det. Vi kan erbjuda skjuts till gymnasieeleverna. Det har vi skrivit till regionen, säger företagets vd Göran Hult till helagotland.se.
Gotlansbuss väntar nu på svar från Region Gotland.
– Det är absolut av intresse. Sedan måste vi titta på vad upphandlingsreglerna tillåter, så att vi inte gör något misstag, säger regionens utbildningsdirektör Torsten Flemming.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer