Som om Upplands Lokaltrafik inte har tillräckliga problem med Keolis stämning på 164 miljoner kronor. Nu riktas strålkastarljuset dessutom mot kraven i den just nu pågående regionbussupphandlingen.
Upplands Lokaltrafik vill av miljöskäl ställa om regionbusstrafiken till förnybar energianvändning. År 2020 ska 90 procent av trafiken köras på icke fossila bränslen. Valet har fallit på flytande biogas, vilket ger fördelar vid distributionen.
För att säkra tillgången på gas, som är en bristvara, har Biogas Uppland bildats tillsammans med det privata företaget Scandinavian Biogas. Kravet i upphandlingen är att bussbolagen under tio år ska köpa sin gas från det samägda bolaget.
Pär Cronhult, chefsjurist på Konkurrenskommissionen vid tankesmedjan Den Nya Välfärden, anser att det kravet missgynnar andra biogasleverantörer:
– Som att upphandla kollektivtrafik med dieselbussar och säga att leverantörerna måste tanka hos OKQ8 och inte hos Shell.
Biogas Uppland planerar att i Södra Varghällar, som ligger nära Enköping, bygga en anläggning för produktion av biogas. Enligt uppgifter som framkom vid det samråd som ska ske enligt miljöbalken handlar det om maximalt 10 miljoner normalkubikmeter biogas per år.
Gasen ska framställas av råvaror från jordbruksnäringen som vall, energigrödor eller skadat spannmål. Det kan även bli aktuellt att ta emot industriella restprodukter, dock inte gödsel eller slaktavfall.
Satsningen är knappast gratis för ägarna till Upplands Lokaltrafik (Landstinget i Uppsala län och kommunerna Enköping, Heby, Håbo, Knivsta, Tierp, Uppsala, Älvkarleby och Östhammar). De väntas investera upp till 100 miljoner kronor i fabriken.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer