Den 1 mars började Anna Nyblin som bid manager (anbudsansvarig) på it-konsultföretaget Sigma Technology Group. Det är en ny roll i koncernen, som till skillnad från många av konkurrenterna knappt vänt sig till offentlig sektor.
– Det som lockade mig är att få bygga upp något helt nytt. Tidigare har jag mest arbetat med att förändra befintliga strukturer, säger hon.
Anna Nyblin kommer närmast från Samhall, där hon arbetat med anbud i olika roller i tolv år. Senast med titeln anbudsutvecklare, då hon bland annat tittade på hur digitalisering och it kan underlätta anbudsgivning.
– Den kunskapen har jag med mig i min nya roll. I uppdraget ingår förstås också att koll på vilka upphandlingar som är på gång och vilka vi ska besvara. Nu i början jobbar jag själv med alla våra svenska dotterbolag.
Anna Nyblin har en bakgrund inom marknad och kommunikation och hade först tänkt bli journalist. Ett yrke som hon anser ha flera likheter med att arbeta med anbud.
– I båda fallen går ut på att hitta information och göra den förståelig för olika målgrupper. Det har alltid varit min journalistiska ådra som driver mig.
Åren på Samhall, en av Sveriges flitigaste anbudsgivare, har också gett henne bra koll på ”den andra sidan”, det vill säga upphandlarna.
– Min bild är att upphandlingar har blivit mycket bättre de senaste åren. De håller högre kvalitet och det finns en större öppenhet för dialoger. Samtidigt finns det förstås saker som kan göras bättre.
Vad vill du göra för medskick till upphandlare?
– Det är inga konstigheter: Var tydlig med vad som efterfrågas och ställ inte krav som inte följs upp.
Jag vill också uppmana till att göra det enklare att lämna anbud genom att använda digitala verktyg. Det är fortfarande inte ovanligt att man får en excelfil där man ska sitta och skriva in i text.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer