Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Chefer skeptiska när arbetstagare jobbar utanför kontoret

KarriärVarannan arbetstagare vill jobba mer flexibelt och bara en av tio tycker att kontoret främst är en plats för kreativitet och nya idéer. Men många chefer är skeptiska – fyra av tio ifrågasätter prestationsförmågan hos den som arbetar utanför kontoret.

| 2017-01-18

Idag släpps Telenors rapport ”Kontorsfrihet”, där över tusen arbetstagare och drygt femhundra chefer med kontorsjobb ger sin syn på digitala och flexibla arbetsmetoder samt kontorets roll idag och i framtiden. Undersökningen som ligger till grund för rapporten har genomförts av Sifo, på uppdrag av Telenor.

Resultatet visar att många längtar efter större frihet att styra sina arbetsdagar. Varannan arbetstagare (48%) vill jobba mer flexibelt och mindre beroende av arbetsplatser och fasta tider än de gör idag. Flexibla arbetstider rankas dessutom som en av de tre viktigaste faktorerna då man överväger ett nytt jobb. Bara lön och personlig utveckling värderas högre.

Samtidigt visar Telenor/Sifo:s undersökning att det finns en utbredd misstänksamhet bland chefer mot arbete utanför kontoret. Så många som fyra av tio (41%) säger att de ifrågasätter prestationsförmågan hos medarbetare som jobbar utanför kontoret.

– Det är något som chefer av en mängd olika skäl, inte minst affärsmässiga, behöver fundera över. Undersökningen konstaterar tydligt att många inte alls förknippar sina kontor med kreativitet och innovation, egenskaper som ju vanligtvis är hett eftertraktade hos medarbetare, säger Christian Strömlid, marknadschef, Telenor Företag.

Endast en av tio anser att kontoret främst är en plats för kreativitet och nya idéer. Dess viktigaste funktion, enligt såväl chefer som arbetstagare, är att vara plats för socialt umgänge med kollegorna, vilket man även tror är den viktigaste funktionen i framtiden.

Kontorets viktigaste funktion, enligt arbetstagare:

1. Plats för umgänge med kollegor 65%
2. Plats för att arbeta fokuserat med viktiga arbetsuppgifter 43%
3. Plats för viktiga arbetsmöten 32%
4. Plats för att använda teknik som inte finns någon annanstans, t.ex. skrivare 31%
5. Plats för att vara kreativ och komma på nya idéer 10%

Kontorets viktigaste funktion, enligt chefer:

1. Plats för umgänge med kollegor 56%
2. Plats för att använda teknik som inte finns någon annanstans, t.ex. skrivare 36%
3. Plats för viktiga arbetsmöten 35%
4. Plats för att arbeta fokuserat med viktiga arbetsuppgifter 33%
5. Plats för att vara kreativ och komma på nya idéer 15%

Undersökningen visar också att tre av tio arbetstagare inte kan jobba flexibelt på grund av brister i den digitala infrastrukturen. Det vanligaste problemet är att man inte kommer åt program och/eller dokument utanför kontoret.

– Att så många inte har förutsättningar att jobba flexibelt är förvånande med tanke på alla smarta molntjänster som finns att tillgå idag och hur lätt det faktiskt är att börja jobba med dem. Med tanke på att så många arbetstagare värdesätter flexibelt arbetsliv idag kommer det bli en viktig konkurrensfördel, säger Christian Strömlid.

Hinder i den digitala arbetsmiljön för att jobba flexibelt, enligt arbetstagare:

1. Har inte tillgång till rätt program utanför kontoret 39%
2. Kommer inte åt mina dokument utanför kontoret 37%
3. Har inte tillräckligt bra teknisk utrustning (mobil/dator/surfplatta) 31%
4. Har inte tillräckligt bra verktyg/tjänster för att kommunicera effektivt med kollegor (som befinner sig på olika platser) 21%
5. Företaget har inte tillräckligt hög IT-säkerhet för arbete utanför kontoret 18%

”Kontorsfrihet – en rapport från Telenor/Sifo om digitalisering och det flexibla arbetslivet” bygger på en undersökning som är genomförd via Sifos webbpanel under perioden 1-6 november 2016. Den omfattar totalt 1699 tjänstemän med kontorsjobb, varav 1124 arbetstagare och 575 chefer, samtliga över 18 år.

Läs mer: KarriärKarriärnyheter

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Rikard Jermsten Foto: Ola Hedin.

GD om nya ”verktygslådan”

Konkurrensverket lyfter myndighetens nya beslutsmandat, ett högre avgiftstak och förlängd preskription som viktiga delar  i nya upphandlingstillsynen. Framåt sommaren kan de första, historiska besluten komma.

Adam Reuterskiöld

Klart för skarpare tillsyn

Hela riksdagen ställer sig bakom ett tuffare regelverk för upphandlingsskadeavgift med ändringar som börjar gälla vid årsskiftet.

Foto: Mostphotos

Efterlyser svensk expertis till Afrika

Kvinnor får mindre än 1 procent av de offentliga affärerna trots att de driver nästan hälften av företagen. Det visar en studie av fem afrikanska länder. ”Jag hoppas att svenska aktörer kan bidra med sin expertis”, säger Therese Sjöström Jaekel som arbetar på svenska ambassaden i Etiopien.

Inköpskonsult tar in ny ägare

Private equity-bolaget Sobro är ny huvudägare i inköpsgruppen EFFSO som samtidigt breddar sitt erbjudande och nyanställer.

Överväger köttbegränsning

Krav på nollutsläpp vid bygg- och anläggningsarbete. Maxgräns för andelen rött kött som köps in. Det kan bli verkligen inom norsk offentlig upphandling, enligt en rapport från Miljødirektoratet.

Uppstickare tar in 10 miljoner

Areachica, som erbjuder ett system för upphandlings- och inköpsprocesser, tar in 10 miljoner kronor i nytt kapital. ”Pengarna ska bland annat satsas på AI-utveckling”, säger Ola Lindewald, delägare och vd.

Lediga jobb

Avtals- och systemförvaltare till Käppalaförbundet

Avtalsförvaltare/avtalscontroller till Stockholm vatten och avfall

Sourcing Category manager till Inera

IT-upphandlare till Säkerhetspolisen

Upphandlare till Österåker

Upphandlare till Sollentuna kommun

Vi söker dig som är upphandlare eller inköpare och vill ta steget till att bli upphandlingskonsult

Senaste nyheterna

GD om nya ”verktygslådan”GD om nya ”verktygslådan”
Klart för skarpare tillsynKlart för skarpare tillsyn
Efterlyser svensk expertis till AfrikaEfterlyser svensk expertis till Afrika
Inköpskonsult tar in ny ägareInköpskonsult tar in ny ägare
Överväger köttbegränsningÖverväger köttbegränsning
Uppstickare tar in 10 miljonerUppstickare tar in 10 miljoner
Här är alla nya tröskelvärdenHär är alla nya tröskelvärden
Fortsätter outsourca upphandlingFortsätter outsourca upphandling
ANNONS FRÅN FAIR TRANSPORT

Upphandlare kan göra skillnad med hållbara transporter

Klimatomställningen är mer angelägen än någonsin och upphandlare kan göra skillnad genom att ställa krav på hållbara transporter. Viljan finns där men också hinder – som Fair Transport kan lösa.

Senaste kommentarerna

  • Digitaliserar för miljönDet här ska bli spännande att följa. Jag hoppas verkligen att Upphandling24 gör en uppföljning på detta så att vi...
  • Lycksele upphandlar kossorBra och innovativt upplägg! Det här vill vi se mer av och som upphandlare är det denna typen av innovativa...
  • Lycksele upphandlar kossorBra jobbat Lycksele, kul att se även en mindre kommun ta detta steg för en levande landsbygd och framförallt att...
  • Fånge i systemetDet är väl inte mer än rimligt att upphandlande organisationer känner till hur deras upphandlingssystem fungerar i olika situationer? TendSign...
  • Fånge i systemetUtmärkt att UM för en gångs skull tvingas ta ansvar. Det har skett en alldeles för negativ utveckling av annbudsgivares...
ANNONS FRÅN AFF

Vem ska vara ombud för entreprenaden?

Vi håller på med en upphandling av parkskötsel. Vem ska stå som ombud för entreprenaden? Vi på upphandlingsenheten ansvarar för alla avtal och borde vara ombud, samtidigt är det parkavdelningen som ska sköta entreprenaden operativt. Vad säger Aff?

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 6-7 december
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 11 december
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 18 januari
  • Anbuds­utvärdering | 20 mars
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 21 mars
  • Agil upphandling | 9 april
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 10-11 april
  • Leda upphandlingar effektivt | 29 april
  • Hållbar upphandling | 7 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2024
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2024
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Våren 2024
ANNONS FRÅN B3 UPPHANDLING

Elektronisk inköpsprocess – ­”Hur kommer vi vidare?”

Sedan lagen om e-faktura trädde i kraft hanteras ca 80% av fakturaflödet elektroniskt i offentliga organisationer, men fakturamatchning och e-beställning fortsätter att ligga på förhållandevis låga nivåer. Hur kommer vi vidare?

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Öppen men tydlig utvärderingsmodell
  • Hållbart beställarengagemang
  • Kammarrätten vägleder om preklusion
  • Varför samarbetar inte fler företag?
  • Hyresundantag och byggherretjänst
  • Svepande påståenden räcker inte
  • Myndighets mejl måste lämnas ut
  • ”Mer av detta” – Praxisdagen 2023
  • Koncession blev lösningen för äldre
  • Skada trots passivitet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Hållbarhetsperspektivet ska finnas där som smör och bröd

Vill du få ordning på ditt hållbarhetsarbete? Upphandlingschefen Nanna Sörling ville få mer struktur på verksamhetens hållbarhetsarbete och valde därför att gå kursen Hållbar upphandling där hon fick med sig flera matnyttiga bitar. “Framför allt fick jag med mig en tydlig dokumenterad matchning för Agenda 2030 och mycket bra helhetsbilder kring cirkulär ekonomi.”

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »