Vägtransporterna står för över 90 procent av koldioxidutsläppen från transportsektorn. Genom att ställa krav vid upphandling av fordon och transporter kan offentlig sektor bidra till att minska utsläppen.
Konkurrensverket har nu uppdaterat de miljökrav för fordon och transporter som kan ställas vid offentlig upphandling. Kraven syftar till att minska utsläpp från avgasemissioner som bland annat kolmonoxid och kväveoxider. Uppdateringen innebär bland annat att kravnivåerna har skärpts för att följa lagstiftningen för Euro-klasser.
– Lagstiftningen för Euro-klasser har skärpts successivt sedan 2001 och våra kriterier, som ger stöd till de upphandlare som vill ställa krav utöver gällande lagstiftning, har skärpts i takt med detta, säger Annie Stålberg, enhetschef för enheten policystyrning på Konkurrensverket.
Kraven finns i tre nivåer i form av förslag på upphandlingskriterier. Kriterierna omfattar ett flertal produktgrupper, från köp av fordon och transportertjänster till köp av tjänster där transporter ingår som en del, såsom städtjänster och entreprenader.
Som en del av uppdateringen av kraven har även förklarande texter ändrats. Totalt berörs ett tiotal kriterier inom sju produktgrupper.
Dan Sjöblom, generaldirektör på Konkurrensverket, poängterar att upphandlande myndigheter har stor frihet att ställa långt gående krav i upphandlingar så länge dessa har koppling till kontraktsföremålet:
– Vi tillhandahåller förslag på kriterier som är frivilliga att använda.
Dags för uppdaterade avgaskrav
Konkurrensverket har uppdaterat de miljökrav för fordon och transporter som kan ställas vid offentlig upphandling. Kriterieförslagen, som är frivilliga att använda, beskrivs som en god hjälp.
| 2015-02-03
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer