Avesta, Borlänge, Falun, Gagnef, Hedemora, Leksand, Ludvika, Malung-Sälen, Mora, Orsa, Rättvik, Smedjebacken, Säter, Vansbro och Älvdalen blir kunder hos Telia. Istället för att dra nytta av Kammarkollegiets ramavtal har de 15 kommunerna valt att gemensamt genomföra en egen upphandling av telefoni- och växeltjänster.
Avtalet är av typen kommunikation som tjänst. Det innebär att Telia ansvarar för drift, underhåll och utveckling av den bakomliggande tekniska plattformen.
– Vår ambition är att öka samarbetet mellan Dalarnas kommuner för att förse invånarna med bästa möjliga service. Nu får vi en modern kommunikationslösning som gör att vi kan ta samarbetet till nästa nivå, säger Jan E. Fors, it-chef vid Falu kommun.
Avtalet mellan datakommunerna och Telia löper på fyra år till ett värde av cirka 350 miljoner kronor. Den sista september ska det nya systemet vara i drift.
Jan Bohman, kommunstyrelsens ordförande i Borlänge är nöjd. Han säger att avtalet ligger helt i linje med kommunens planer på att etablera ett servicecenter:
– Dalarnas kommuner kan hjälpas åt på olika sätt och det gör att vi kan ge service en större del av dygnet. När väl den tekniska plattformen är på plats så är möjligheterna mycket stora att utveckla verksamheten på det sätt vi vill.
För Borlänges del innebär den gemensamma upphandlingen också sänkta kostnader. Jan Bohman räknar med besparing på cirka tio miljoner kronor under en femårsperiod.
Telia var den enda anbudslämnaren i upphandlingen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer