Martin & Servera ger 25 öre per såld liter mjölk, oavsett mejeri, till mjölkbönderna. Initiativet omfattar all svenskproducerad mjölk som företaget levererar till privata och offentliga kunder och löper fram till den sista december.
Syftet är att lindra den akuta mjölkkrisen i Sverige och stödja inhemsk mjölkproduktion.
– Vi ser hur tungt krisen har slagit mot mjölkbönderna. Genom det här extra bidraget hoppas vi hjälpa mjölkbönderna ekonomiskt under en period med stora lönsamhetsproblem, säger Håkan Åkerström, vd på Martin & Servera.
Pengarna öronmärks och går oavkortat till de svenska mjölkbönderna. Administration och fördelning av pengarna görs av Martin & Servera i samarbete med LRF.
Detta kommer inte att betyda några prishöjningar på mjölk för Martin & Serveras kunder.
– Mjölkpriset till våra kunder kommer inte att höjas, utan det är vi som bolag som tar kostnaden.
Håkan Åkerström menar att det krävs fler åtgärder för att förbättra situationen och lyfta den svenska mjölkproduktionen.
– Vi erbjuder också möjligheten för våra kunder att bidra med ytterligare 25 öre per såld liter med hjälp av vår fördelningsmodell.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer