Upphandling24 har tidigare skrivit om att det kommunalt ägda Västtrafik har upphandlat anropsstyrda taxitransporttjänster för färdtjänst, skolskjuts och sjukresor under en period av fem år och tvingats göra om upphandlingen efter en dom i förvaltningsrätten (pdf). Det företag som begärt överprövning företräddes av Pär Cronhult som också är chefsjurist och föredragande i Konkurrenskommissionen.
Enligt Konkurrenskommissionens utredning (pdf) är det viktigt att avtalsperioden inte görs för alltför lång vid den här typen av offentlig upphandling av ramavtal. Kommissionen påpekar att konkurrensen annars riskerar att utarmas genom att företag som inte tilldelas kontrakt hinner slås ut från marknaden.
Kommissionen pekar även på att lagen föreskriver att ramavtalstiden inte får avse längre tid än fyra år, om det inte finns några särskilda skäl.
– Den aktuella fyraårsbegränsningen har funnits med i upphandlingsbestämmelserna sedan 2008 och borde vid det här laget vara väl känd för Västtrafik. Det finns därför skäl att rikta kritik mot bolaget som tydligen behöver se över sina upphandlingsrutiner, säger Lennart Göranson, ledamot i Konkurrenskommissionen.
Några sådana skäl har Västtrafik inte kunnat visa, enligt den utredning som gjorts av Konkurrenskommissionen.
– Trots att domstol har beslutat att upphandlingen måste göras om påstår Västtrafik att det har förelegat skäl för en avtalstid om fem år. Bolaget påstår också att det inte tänker ändra sina upphandlingsrutiner, vilket är anmärkningsvärt, avslutar Lennart Göranson.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer