Svensk Kollektivtrafik har analyserat kvalitet och nöjdheten för färdtjänst och sjukresor i hela landet. Branschorganisationen slår fast att resenärerna är mycket nöjda med sina anropsstyrda resor. Nio av tio uppger att de är nöjda både med beställningen och med resan sammantaget.
– Under 2014 har vi genom vår barometer för anropsstyrd trafik intervjuat drygt 37 000 personer, säger Mattias Andersson, projektledare vid Svensk Kollektivtrafik.
Resenärerna intervjuas per telefon dagen efter genomförd resa. De tillfrågas om beställning och bemötande, samt intryck av resan.
I barometern (pdf) anger 93 procent att de är nöjda med förarens bemötande. Nöjdheten med bemötandet vid beställningen ligger på 92 procent för färdtjänstresor. Vid sjukresor är siffran 91 procent. Sammanfattande nöjdhet för hela resan inklusive beställning har dock minskat från 95 procent år 2011 till 90 procent år 2014.
– Även om nöjdheten har minskat något sedan tidigare år ligger den på en mycket hög nivå.
Av de totalt 37 726 intervjuer som gjordes under 2014 var 24 517 färdtjänstintervjuer och 13 209 sjukreseintervjuer. Totalt täcker undersökningen in färdtjänst och/eller sjukresor i 81 procent av landets kommuner.
Färdtjänst – bättre än sitt rykte
Färdtjänst och sjukresor förknippas inte sällan med förseningar, inkörningsproblem och krånglig beställning. Enligt Svensk Kollektivtrafiks undersökningar fungerar i själva verket denna typ av upphandlad trafik rätt bra.
| 2015-04-08
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer