Vasabron är inte bara Sveriges mest bevarade jugendbro och en av Göteborgs paradbroar utan också en viktig länk mellan innerstaden och Vasastaden i Göteborg. Bron, som byggdes 1906-1907 har förändrats och förstärkts vid flera tillfällen under åren för att klara den tunga trafiken.
2017 revs bron för att rekonstrueras med målet att återskapa så mycket som möjligt av brons utseende men också att göra bron något bredare och klara tyngre transporter.
Tanken var ursprungligen att bron skulle vara klar till sommaren men när entreprenören i november förra året varslade om förseningar startade diskussioner för att minimera förseningen.
Fyra månader senare har entreprenören inte kunnat presentera en acceptabel tids- och handlingsplan. I stället har man varslat om nya förseningar. Därför häver nu trafikkontoret kontraktet.
– Vi behöver ta kontroll över situationen och se till att få bron klar. Vi beklagar att det har blivit så här men när en leverans inte fungerar måste vi agera för att säkerställa att projektet blir klart, säger Susanne Hultgren, avdelningschef på trafikkontoret.
Orsaken till förseningen handlar framför allt om problem med grundläggningsarbetet så som spontning och svårigheter med fornlämningar på Sahlgrensgatan. Enligt trafikkontoret är de huvudsakliga orsakerna till förseningar och stillestånd av bygget entreprenörens val av egna tekniska lösningar, framför allt under arbetet med sponten.
Nu upphör entreprenörens rätt att utföra entreprenaden. Trafikkontoret kommer att ta över ansvaret för arbetsområdet tillsammans med park- och naturförvaltningen under tiden en ny entreprenör upphandlas inom ramen för LOU.
Trafikkontoret räknar med att ha en ny entreprenör på plats under våren. Till dess kommer trafikkontoret se över och säkra upp arbetsområdet med regelbunden tillsyn vid bron.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer