Att få in fler anbud från små företag i de offentliga upphandlingarna är av stor betydelse. Det anser både regeringen och Företagarna. Nu har Företagarna lämnat en färsk rapport, “Offentlig upphandling och små företag – krångla inte bort potentialen”, till regeringen som visar att andelen små företag inte ökar. Sedan Företagarna började undersöka deltagandet år 2008 har det i mätning efter mätning varit 27 procent av de små företagen (0-49 anställda) som deltagit i offentlig upphandling.
Tre anledningar till varför småföretag inte deltar i offentliga upphandlingar sticker ut i rapporten. En är för att företagen anser att det är för komplicerat och tar för lång tid. En annan orsak är för stort fokus på lägsta pris. Slutligen anges att kontrakten är för stora. Företagarna skriver i sin rapport att “nya upphandlingsregler som införs till följd av EU:s nya upphandlingsdirektiv kommer innebära att upphandlande myndigheter alltid ska överväga att dela upp kontrakt i mindre delar. Om uppdelning inte sker ska detta motiveras.”
– På olika håll i landet kommer det in väldigt få anbud i de offentliga upphandlingarna. De många små företagen är viktiga för att få in mångfald och konkurrens i de offentliga inköpen. Det är därför glädjande att konstatera att det finns potential i form av att fler små företag kan tänka sig att delta i offentlig upphandling i framtiden, säger Ulrica Dyrke, upphandlingsexpert på Företagarna, till Upphandling24.
Hon menar att upphandlingarna bör utformas på ett sätt som kan fungera även för små företag för att kunna ta vara på denna potential.
– En mycket stor utmaning ligger i att många av de företag som i dag deltar i offentliga upphandlingar anser att krånglet ökar. Att minska krånglet är därför av stor betydelse för att öka och inte minska antalet anbud från små företag i framtiden.
Vilka åtgärder är viktigast för att åtgärda krånglet?
– Vår undersökning visar att kravställandet har stor bäring på det ökande krånglet för små företag. Arbetet med att se över kravställandet och förenkla förfrågningsunderlagen behöver därför fortsätta. I fråga om kravställandet har de upphandlande myndigheterna stor frihet att själva bestämma kravställandets omfattning och innehåll. Det är därför ett viktigt medskick till upphandlande myndigheter att noga tänka igenom sitt kravställande så att det är rimligt och relevant utifrån vad det är som upphandlas, säger Ulrica Dyrke till Upphandling24 och fortsätter:
– Även Upphandlingsmyndigheten kan genom vägledning och information bidra i detta arbete. Allt styr de upphandlande myndigheterna dock inte själva över. Förslaget till ny upphandlingslagstiftning innehåller delar som innebär ökat samhällspolitiskt kravställande, inte minst på företagen som sådana. Förslaget om att ställa krav på villkor enligt kollektivavtal kommer att skapa omfattande krångel och problem, inte minst för små, seriösa företag utan kollektivavtal. Företagarna anser därför att lagförslaget inte bör genomföras i den delen.
Hur ser ert samarbete med Upphandlingsmyndigheten ut i denna fråga?
– Företagarna har dialog i olika frågor med Upphandlingsmyndigheten. Denna myndighet är ju en mycket viktig aktör i arbetet med att utveckla den offentliga upphandlingen. Vi hoppas givetvis för vår del att undersökningen kan bidra i Upphandlingsmyndighetens arbete i fråga om att utveckla förutsättningar för små företag att delta och vi är givetvis öppna för en dialog med myndigheten om dessa frågor, säger Ulrica Dyrke.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer