Regeringen höjer målsättningen för myndigheternas användning av Statens servicecenter. Målet är att hälften av staten, mätt i antalet anställda, ska dra nytta av de administrativa tjänster som erbjuds vid utgången av år 2017.
– Det är en ambitiös målsättning men nödvändig om samtliga myndigheter ska vara anslutna till 2019, säger Thomas Pålsson, generaldirektör för Statens servicecenter, som bedömer målsättningen som fullt realistisk
Statens servicecenter erbjuder ekonomi-, lön- och konsultrelaterade tjänster. Tanken med att samordna denna typ av administrativa tjänsterna är att skapa effektivitetsvinster för statsförvaltningen som helhet.
– Sammanlagt omfattar idag våra överenskommelser 28 procent av de statsanställda.
Statens servicecenter har som uppdrag att tillsammans med Riksarkivet utveckla en förvaltningsgemensam tjänst för e-arkiv. Regeringen vill dessutom att myndigheten ska utarbeta och redovisa en plan för anslutning av myndigheter avseende lönerelaterade bastjänster.
Regleringsbrevet till Statens servicecenter för i år 2015 sätter tydligt fokus på hög anslutningstakt. Nyligen tecknades överenskommelser med bland annat Arbetsförmedlingen och Statens institutionsstyrelse.
– Att använda Statens servicecenter för löneadministration är ett sätt för oss att koncentrera våra resurser till kärnverksamheten, säger Mikael Sjöberg, generaldirektör för Arbetsförmedlingen.
Statens servicecenter har sedan starten i juni 2012 vuxit kraftigt. Ungefär 40 procent av de statliga myndigheterna är kunder hos Statens servicecenter och drygt 48 000 löner hanteras per månad.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer