Avtalsparter är schweiziska leverantören Pilatus aircraft och kommunalförbundet Svenskt ambulansflyg.
Flygplanen kommer att levereras under 2021, som är planerat startår för en nationell samordning av ambulansflyget.
Valet av den schweiziska jetmodellen PC-24 (bilden) bygger på dess prestanda med en rymlig och anpassningsbar kabin.
Det är exempelvis möjligt att transportera tre liggande patienter samtidigt och anpassa för IVA- och kuvöspatienter, men fungerar också för organtransporter efter en enkel ombyggnation.
– Flygplanets förmåga att bevara marktryck på hög höjd gör transporterna både säkra och snabba för framförallt skall- och bröstkorgsskadade patienter, tillägger överläkare Helge Brändström, Svenskt Ambulansflygs medicinska rådgivare och chef för flygläkarjouren i Umeå.
Svenskt ambulansflyg finansieras av samtliga 21 regioner i Sverige.
– Genom att samverka nationellt kan vi minska miljöpåverkan, sänka kostnaderna och öka patientsäkerheten. Samtidigt kan vi, med landets samtliga regioner som medlemmar, erbjuda trygga och stimulerande arbetsförhållanden för flygande sjukvårdspersonal, säger styrelseordföranden Annika Tännström.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer