Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

För lätt att avbryta en upphandling?

För att en myndighet ska få avbryta en inledd upphandling krävs det sakligt godtagbara skäl. Joakim Lavér och Therese Eriksson från Hannes Snellman advokatbyrå analyserar följderna av avbrutna upphandlingar.

| 2014-05-01

En upphandlande myndighets/enhets möjlighet att avbryta en påbörjad upphandling har fastslagits i både svensk och europeisk rättspraxis. En upphandlande myndighet/enhet har rätt att själv avgöra både när det finns förutsättningar för att inleda en upphandling och när en påbörjad upphandling behöver avbrytas (RÅ 2009 ref. 43). Vid avbrytande av en upphandling krävs det emellertid att beslutet om avbrytande vilar på sakligt godtagbara skäl, att beslutet inte är godtyckligt samt att den upphandlande myndigheten/enheten iakttar de grundläggande reglerna i fördraget i allmänhet och principen om förbud mot diskriminering på grund av nationalitet i synnerhet (RÅ 2009 ref. 43 samt EU-domstolens domar i mål C-92/00 HI och C-244/02 Kauppatalo Hansel). Samtidigt har EU-domstolen uttalat att ett beslut att avbryta en upphandling inte är förbehållet undantagssituationer eller då det finns tungt vägande skäl (C-27/98 Fracasso och Leitschutz).

Under mars och april 2014 har fyra intressanta avgöranden avseende överprövning av avbrytandebeslut meddelats. Den 18 mars 2014 meddelade Kammarrätten i Göteborg dom i mål nr 7224-13 enligt vilken kammarrätten fann att Halmstad kommuns beslut att avbryta den förevarande upphandlingen till följd av att priset för drift i egen regi varit lägre än vad som offererats genom inkomna anbud utgjorde ett sakligt godtagbart skäl för avbrytande av upphandlingen. På liknande sätt fastslog Kammarrätten i Sundsvall i dom av den 8 april 2014 i mål nr 471-472-14 att en utvärderingsmodell som inte säkerställer att det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet väljs utgör ett sakligt godtagbart skäl för avbrytande av upphandling. I två andra mål (Förvaltningsrättens i Stockholm domar av den 18 mars 2014 i mål nr 24260-13 och mål nr 24261-13) hade den upphandlande myndigheten avbrutit en upphandling på grund av att tilldelningsbeslut i upphandlingen inte kunde förväntas då det inte uppnåtts politisk enighet. Förvaltningsrätten ansåg att även de bakomliggande orsakerna till den politiska oenighet, som åberopats till stöd för avbrytandet och som framkommit under målet, kunde beaktas vid prövningen av om sakligt godtagbara skäl för avbrytandebestlutet förelegat. Eftersom de bakomliggande orsakerna enligt förvaltningsrätten innebar att upphandlingen inte uppfyllde de behov som den varit avsedd att uppfylla, och bristerna inte kunde rättas inom ramen för upphandlingen, ansåg domstolen att det funnits sakligt godtagbara skäl att avbryta upphandlingen (det bör noteras att domarna har överklagats och att handläggning av målen pågår i kammarrätten).

De ovan återgivna avgörandena har inneburit att samtliga upphandlande myndigheter, trots olikartade omständigheter, har ansetts ha sakligt godtagbara skäl för avbrytande. Dessa avgöranden får anses utgöra en fingervisning om upphandlande myndigheters/enheters relativt stora möjligheter att avbryta en påbörjad upphandling. En sådan ordning är emellertid enligt vår åsikt önskvärd då det vore förkastligt att, felaktigt, nyttja resurser och framförallt skattemedel genom att påtvinga en upphandlande myndighet/enhet att fullfölja en upphandling som visat sig vara felaktig eller som annars riskerar att omkullkasta konkurrensen på marknaden och de grundläggande principerna i gemenskapsrätten. Genom att tillåta avbrytande av en upphandling som inte kan tillgodose de behov som den varit avsedd att uppfylla kan det även undvikas att skattemedel används till upphandlingar som förlorat sitt syfte eller som inte medför de fördelar och den nytta som upphandlingsrätten de facto är avsedd att medföra.

Dock kan det enligt vår uppfattning övervägas om inte leverantörers rätt till kompensation för upprättande av anbud m.m. bör stärkas i samband med att en upphandlande myndighet/enhet avbryter en upphandling. Är det t.ex. rimligt att en leverantör ska behöva stå för sina anbudskostnader sedan en upphandlande myndighet/enhet avbrutit upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten/enheten använt en felaktig eller dålig utvärderingsmodell? Frågan är berättigad eftersom det i en sådan situation faktiskt är den upphandlande myndigheten/enheten som har orsakat leverantörerna en onödig kostnad. En inte helt orimlig tanke är att det i den nyss beskrivna situationen kanske upphandlingsrättsligt är och ska vara acceptabelt att avbryta upphandlingen men att leverantörerna samtidigt på civilrättslig grund kan rikta ett skadeståndsanspråk gentemot den upphandlande myndigheten/enheten på samma villkor som vore möjligt i en rent civilrättslig avtalsförhandling (jfr härtill NJA 2013 s. 909). En sådan reglering kräver emellertid noggranna överväganden.

Läs mer: Juridik FracassoHannes SnellmanJoakim LavérLeitschutzTherese Eriksson

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Ser fram emot att gräva djupt

Karriär

Mattias Johansson lämnade jobbet som inköpschef på Ystads kommun för en specialisttjänst på Folktandvården Skåne. ”Nu får jag gräva djupare och lära mig en helt ny bransch”, säger han.

Forskningsbrev Foto: Jenny Drakenlind (Ek).

Forskningsbrev ska göra skillnad

Sveriges offentliga inköpare, SOI, hoppas med stöd av tunga aktörer som Upphandlingsmyndigheten, UHM, på ett genombrott för forskning om offentlig upphandling mellan två årskonferenser.

”Alla möbler bör inte återbrukas”

Debatt

Offentliga inköpare riskerar att ta för lätt på miljö- och hållbarhetskrav genom att återanvända möbler med låga krav, framför nyproducerade med höga. Cirkulär ekonomi kan inte bäras av produkter från det förflutna, skriver företrädare för möbelbranschen i en debattartikel.

Skärmpdump från seminarium, anordnat av Kommissionen för skattenytta.

Stakar ut nya politiken

Civilminister Erik Slottner är förfärad över hur vissa byggentreprenader ”drar iväg” i kostnader. Han vill också se färre trösklar för anbudsgivare och ökat fokus på konkurrens.

Sarwe Appelqvist Skärmdump från Kungsbacka kommuns politikerutbildning.

Bygger röd tråd med politiker

Kungsbacka kommun tar politikerutbildning på allvar med en introduktion om kommunala inköp som vässats lagom till att nya politiker nu påbörjar sina uppdrag efter valet.

Foto: FMV

Så påverkar osäkra världsläget FMV

Det osäkra omvärldsläget slår igenom i FMV:s nya ramavtal för släckvätska till flygvapnets räddningsbilar. Leverantören fick lämna en plan över pris för ökad kapacitet vid ett förhöjt beredskapsläge, samt beskrivning av produktionsanläggningar och fraktinformation.

Lediga jobb

Upphandlare till Stockholms universitet

Inköpsstrateg/upphandlare, konsultavtal till HBV

Offentlig inköpsstrateg/upphandlare till HBV- Föräldravikariat

Strategisk inköpare till Specialpedagogiska skolmyndigheten

IT-upphandlare till Haninge kommun

Sugen på att bli upphandlings­konsult inom IT eller bygg?

  • Systemadministratör, e-handel, till Huddinge kommun
  • Upphandlare inom IT till Huddinge kommun
  • Upphandlare till Huddinge kommun
  • Entreprenadupphandlare till Huddinge kommun
  • Strategisk inköpare till Upphandlingsmyndigheten – föräldravikariat
  • Strategisk inköpare till Arbetsförmedlingen
  • Bolagsjurist till Adda
  • Verksjurister till säkerhetspolitisk myndighet
  • Upphandlingschef till Nässjö kommun
ANNONS FRÅN AFF

Vi måste ha en gemensam standard

Enligt Erik Sundström, vd på L&T, har Aff betytt väldigt mycket för branschen, standardiserade avtal gynnar alla. Ett gemensamt språk och en känd struktur gör det möjligt för alla inblandade att läsa och tolka avtalen.

Senaste nyheterna

Ser fram emot att gräva djuptSer fram emot att gräva djupt
Forskningsbrev ska göra skillnadForskningsbrev ska göra skillnad
”Alla möbler bör inte återbrukas””Alla möbler bör inte återbrukas”
Stakar ut nya politikenStakar ut nya politiken
Bygger röd tråd med politikerBygger röd tråd med politiker
Så påverkar osäkra världsläget FMVSå påverkar osäkra världsläget FMV
”Inte noga med lagar i Falkenberg””Inte noga med lagar i Falkenberg”
Tranås kommun utreds igenTranås kommun utreds igen
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Senaste kommentarerna

  • Så mycket tjänar upphandlareJag hoppas er redovisade statistik inte har klumpat ihop samtliga roller inom upphandling, högsta utbildning hos de som svarat, antal...
  • ”Inte noga med lagar i Falkenberg”Tack för en bra artikel och intressanta synpunkter professor Lundin.
  • Så påverkar osäkra världsläget FMVIntressant artikel. Skulle vara spännande att få veta vad FMV såg som den stora vinsten med procentuell uppräkning kontra index?...
  • Ingen likabehandling i FalkenbergVänskapskorruption
  • Ingen likabehandling i FalkenbergDetta är inget annat än vänskapskorruption och skall också behandlas som det, det är ju uppenbart att den aktuella leverantören...

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 7 mars 2023 – 1 plats kvar
  • Agil upphandling | 9 mars 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 14-15 mars 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 16 mars 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 21 mars 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 22 mars 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 23 mars 2023
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Ett år med kravet att begränsa skada
  • Mest läst på Inköpsrådet
  • Då får ogiltigt avtal bestå
  • Ingen fråga, ingen skada
  • Fler nyheter som påverkar it-avtal
  • Ursäkta, vad är klockan? (Del 2)
  • Kontraproduktiv begäran om sekretess
  • Bevis krävs för ”Hamburgundantaget”
  • Nytt år, nya möjligheter!
  • Ha en plan för den digitala revolutionen

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »