Försvarets nya upphandling av ramavtal för taxitransporter påbörjades under hösten, men bara tre dagar efter att anbudstiden passerat lämnade leverantören Samres in en överklagan till länsrätten. Börje Hed på Samres anser att Försvaret har ställt otydliga krav kring ekonomisk stabilitet.
– Försvaret skriver väldigt diffust i underlaget att de kommer att beakta anbudsgivarnas ekonomiska och finansiella ställning. Men de anger inte kriterierna för det här, vilket innebär att vi inte kan avgöra hur ekonomin kommer att värderas, säger Börje Hed.
Han menar att det här inte är förenligt med principen om transparens i lagen om offentlig upphandling, lou. Spelreglerna är helt enkelt inte tydliga nog.
– Vi har varit i kontakt med Försvaret och påtalat problemet, men de har inte gjort några ändringar. Därför beslutade vi att inte lämna in anbud och att begära överprövning av upphandlingen, säger Börje Hed.
Även leverantörer som inte lämnar anbud har möjlighet att överpröva upphandlingar. Alla företag som kan tänkas vara intresserade av avtalet har rätt att föra talan.
– Vi lämnar aldrig in anbud i upphandlingar där spelreglerna inte är klara, säger Börje Hed.
Samres driver centraler för beställningar av bland annat färdtjänst och sjuktransporter, och de arbetar uteslutande mot offentlig sektor. Genom sitt dotterbolag Riksfärdtjänst har de uppdragsgivare i 160 av landets kommuner.
Inget uppehåll i utvärderingen
I sitt ärende till länsrätten bad Samres domstolen fatta beslut om interimistiskt stopp i upphandlingen, men länsrätten avslog deras begäran och utvärderingen hos Försvarsmakten pågår för fullt.
På Samres blev de delvis förvånade över att länsrätten inte tillfälligt stoppade upphandlingen under hanteringen av överprövningen. Men Börje Hed är ändå övertygad om att de kommer att få rätt i ärendet.
– Länsrätten kan ingripa mot upphandlingen fram till dess att avtal tecknas. Men först ska en utvärdering göras och ett tilldelningsbeslut presenteras. Därefter följer tio dagar innan några avtal får tecknas, så det finns gott om tid för länsrätten att agera. Och vi är övertygade om att vi kommer att få gehör för vår begäran, menar Börje Hed.
Veronica Eckerby är ansvarig för upphandlingen på Försvarsmakten och hon berättar att utvärderingen är på gång. Och det är många myndigheter som avvaktar upphandlingen med intresse.
– Taxitjänster är ett stort avtalsområde, och det kan vara svårt att upphandla själv. Nu har området varit avtalslöst länge och jag får förfrågningar från myndigheter nästan dagligen, säger Veronica Eckerby.
Försvarsmakten har nu under snart två års tid försökt få till ramavtal för taxitransporter. Den förra upphandlingen, som påbörjades 2005, gick hela vägen till Regeringsrätten, vilka beslutade att de var tvungna att börja om från början igen.
Endast två leverantörer lämnade den gången in anbud, Netrevelation och Flygtaxi. Den senare överprövade upphandlingen. Orsaken var de säkerhetskrav som ställts på leverantörernas it-system.
– Vi har mycket höga säkerhetskrav på program som ska installeras i våra system, säger Veronica Eckerby. De måste först genomgå en granskning för att godkännas.
Med hänsyn till de särskilda sekretessregler som gäller hos Försvaret kunde de i upphandlingen inte specificera de krav som skulle ställas i granskningen. I praktiken innebar det att den vinnande leverantören riskerade att förlora kontraktet i efterhand, om deras system inte uppfyllde säkerhetskraven.
Lösningar i nya upphandlingen
Enligt lagen om offentlig upphandling får den här typen av villkor ställas, men det förutsätter att leverantören kan förutse vilka krav som kommer att ställas. Säkerhetskontrollen måste göras utifrån objektiva kriterier, så att leverantören själv kan bedöma om programvaran uppfyller kraven.
För att komma runt problemet har Försvarsmakten i den nya upphandlingen även gett leverantören möjlighet att erbjuda en lösning som inte behöver installeras internt.
– Det gör att säkerhetskraven är annorlunda den här gången jämfört med i den tidigare upphandlingen. Bokningssystemet kan göras tillgängligt via internet, och det behöver då inte integreras med våra system, säger Veronica Eckerby.
Leverantören ska i det fallet tillhandahålla en inloggningssida på internet, där myndigheten kan logga in med användarnamn och koder. Men myndigheter med andra säkerhetskrav kan fortfarande välja en intern installation, om leverantören erbjuder det alternativet.
Ytterligare ett bevis för de mycket höga säkerhetskraven på Försvaret är att de anställda inte har någon internetåtkomst på de interna arbetsdatorerna.
– Jag har två datorer på min arbetsplats. En för de interna systemen, och en för att komma åt internet, säger Veronica Eckerby.
Få leverantörer lever upp till kraven
Till skillnad från de flesta andra ramavtalsupphandlingar ska det i taxiupphandlingen endast tecknas avtal med en leverantör. Det finns heller inte så många leverantörer som kan erbjuda det som efterfrågas. En av förutsättningarna är nämligen att de kan erbjuda taxitjänster över hela landet.
I den förra upphandlingen lämnade endast två leverantörer in anbud. En av leverantörerna är Netrevelation. De har utvecklat en programvara som administrerar bokningar, betalningar och rapportering. Netrevelation köper sedan i sin tur upp taxitransporter från de olika taxibolagen.
– Vi har slutit avtal med taxiåkare runt om i landet och har drygt 10 000 bilar anslutna till oss i dag. Det innebär lite drygt två tredjedelar av alla taxibilar som finns i branschen, säger Anders Holst, avtalsansvarig på företaget Netrevelation.
Företaget har i dag ett taxiavtal direkt med Försvarsmakten och därmed kan vi ana att de inte kände någon större oro inför de säkerhetskrav som inte specificerades i upphandlingen.
Orolig blev däremot den andra leverantören, Flygtaxi. Det var också de som överprövade upphandlingen.
– Det är rimligt att som leverantör i förväg få veta vilka krav vårt system ska leva upp till, säger Magnus Broström på Flygtaxi.
Därför var det förstås en framgång när regeringsrätten beslutade att upphandlingen skulle göras om. Liksom flera andra statliga ramavtal förs en hård kamp mellan leverantörerna. Eftersom området varit avtalslöst länge är det svårt att ge en uppskattning av värdet, men omsättningen bör ligga på 300 till 400 miljoner kronor per år.
Magnus Broström på Flygtaxi tonar ändå ned storleken på avtalet.
– Vi ska inte vara överoptimistiska när det gäller omsättningen på avtalet. Ett flertal myndigheter har hunnit teckna egna avtal, eftersom det länge har saknats ett statligt ramavtal.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer