Länstrafiken Kronoberg ansvarar för att upphandla den regionala och lokala kollektivtrafiken på tåg och bussar, färdtjänst, sjukresor och skolskjutsar i länet.
All trafik i Region Kronoberg utförs av fristående entreprenörer och upphandlas i konkurrens. Sammanlagt kör 34 olika företag för Länstrafiken Kronoberg. I dagsläget har länstrafiken upphandlat cirka 350 fordon. De två största entreprenörerna är Bergkvarabuss och Grimslövsbuss.
Upphandlingen har nu slutförts efter en utdragen process med överprövningar och stark kritik. Den avslutades i juni förra året men överprövades, bland annat för att information om anbudspriserna ska ha läckt innan upphandlingen varit klar.
Sedan förvaltningsrätten och kammarrätten kommit fram till att ingenting uppkommit som påverkat upphandlingens slutresultat, och Högsta förvaltningsdomstolen valt att inte ta upp ärendet, har nu Länstrafiken skrivit avtal med 30 företag kring skolskjutsar och serviceresor sammanlagt värda en miljard kronor.
Dessa gör trafiken ännu mer fossilfri än i dag. Av de 252 fordon som kommer att användas går 205 på HVO, tio på biogas, en på el och nio på diesel.
– Det blir en rejäl miljösatsning. Hela 97 procent av fordonen kommer att rulla på förnybara drivmedel. Men det är viktigt att påpeka att det här inte var något kostnadsdrivande krav i upphandlingen, säger Clas Carlsson till SVT Nyheter Småland.
I två mindre upphandlingsområden har det inte ställts krav på att företagen ska redovisa sitt drivmedel.
Enligt Clas Carlsson blir kostnaden i princip oförändrad för skattebetalarna trots betydande miljövinster och tydliga krav på anställningsvillkor för taxiförare. Kvalitetskraven inom Serviceresor har också ökat avseende både utförande och fordon.
– Resultatet av upphandlingen är mycket glädjande för länet och dess kommuner. Sättet som upphandlingarna genomförs på, i nära samarbete med kommunerna och att stora som små företag har samma möjligheter, leder till ett bra resultat för både entreprenörer och skattebetalarna, säger trafiknämndens ordförande Peter Freij.
Avtalet gäller för sex år och börjar gälla den 2 januari 2019.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer