Maria Losman på Ecoplan har sedan 90-talet arbetat med miljökrav i offentlig upphandling, i synnerhet klimat och energieffektivitet kopplat till fordon och transporter.
Hon ledde en workshop om offentlig upphandling av fossilfria transporter i samband med att Biodriv Öst invigdes i onsdags. Det är en ny storregional samling för fossilfria transporter i östra Mellansverigeregionen och Stockholms län. Genom samlingen ska många aktörer kunna samverka och ställa liknande krav på förnybara alternativ i sina upphandlingar. Det gör det lättare för leverantörer att uppfylla kraven och för att en ny infrastruktur ska utvecklas.
Till Upphandling24 berättar hon att det blev flera diskussioner, inte minst när det gäller teknikneutrala krav.
– När det gäller inställningen till att ställa så kallade teknikneutrala krav, blir det alltid diskussion. Det är inte så konstigt eftersom Upphandlingsmyndighetens förslag på kriterier lämnar öppet för alla drivmedel, vilket leder till att oftast det enklaste vinner, nämligen HVO-drivmedel. Det blir alltså inte teknikneutralt till sin konsekvens, det bara ser ut så.
– HVO är ett bra drivmedel, men det räcker inte till allt överallt och dessutom finns lokala beslut om att främja biogas och el, så mycket av diskussionerna handlar om hur man gör för att uppfylla politiska mål, säger hon till Upphandling24.
Hur stor är kunskapen om de krav som kan ställas och vilka är de vanligaste myterna?
– Kunskapen är överlag ganska god, det finns många bland både upphandlare och hållbarhetsansvariga som varit med länge och gjort erfarenheter som de gärna delar med andra. Jag tycker inte att det finns så mycket myter egentligen utan möjligen lite olika syn på gränserna för proportionalitet. Förr blev det alltid en diskussion om juridiken, men den uppstår sällan numera. Det är självklart att hållbarhetskrav ska ställas när det är relevant. Det handlar egentligen mest om hur mycket tjänstemän hinner och orkar med att göra när det gäller behovs- och marknadsanalys och avtalsuppföljningar, säger Marie Losman.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer