Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Gäller sekretess för pris i fakturor när kontraktet fullgörs?

RättsfallsanalysMartin Bogg och Christian Härdgård, Advokatfirman Delphi, refererar en ny dom från Kammarrätten i Jönköping som avsåg frågan om sekretess gäller för prisuppgifter i fakturor i en situation där vissa av dessa prisuppgifter, men inte alla, offentliggjorts i vinnande leverantörs anbud i samband med upphandlingen.

| 2019-04-25
Christian Härdgård och Martin Bogg, Advokatfirman Delphi.

Fakta i målet

UPS-Teknik i Väst begärde ut fakturor från Region Jönköpings län som avsåg företaget Coromatic. Coromatic hade vunnit en offentlig upphandling som Region Jönköpings län genomförde 2017. De offererade tjänsterna omfattade service och underhåll av regionens system för reservkraft vid sjukhusen i Jönköping, Eksjö och Värnamo. Fakturorna var utfärdade 2017. Begäran om att få ut fakturorna kom in till regionen under 2018.

UPS-Teknik menade att Coromatic inte begärt sekretess i samband med anbudsgivningen. Tilldelningsbeslutet i upphandlingen med tillhörande specifikation med respektive priser har redan delgivits de i upphandlingen deltagande företagen. UPS-Teknik anförde att det inte är visat på vilket sätt Coromatic skulle kunna lida ekonomisk skada om handlingarna lämnades ut.

Regionen nekade utlämnandet av uppgifterna. UPS-Teknik överklagade beslutet som sedermera kom att prövas av Kammarrätten i Jönköping.

Domstolens bedömning

Den fråga som kammarrätten hade att ta ställning till var om 31 kap. 16 § i Offentlighets- och sekretesslagen, OSL, utgjorde hinder för att lämna ut uppgifterna i fakturorna.

Kammarrätten konstaterade inledningsvis att den enskilde i detta fall är ett företag, Coromatic. Kammarrätten konstaterade även att sekretess inte är begränsad till företagshemligheter. Kammarrätten uttalade att prisuppgifter kan vara känsliga i grunden för företag som tillhandahåller komplexa tjänster på en konkurrensutsatt marknad, eftersom själva priset många gånger avslöjar hur ett företag ser på sin marknad och den egna konkurrenskraften. Det torde inte vara någon principiell skillnad mellan stora och små aktörer. Även små detaljer i till exempel en faktura kan vara avslöjande.

De aktuella fakturorna innehöll poster som delvis gick att härleda till de offentliggjorda uppgifterna rörande Coromatics anbud i upphandlingen. Enligt kammarrätten var det dock inte möjligt att dra några säkra slutsatser om kopplingen mellan anbudet och fakturorna i alla delar. Uppgifterna ur anbudet gav exempelvis inte besked om styckepris på insatserna. Fakturorna innehöll däremot vissa detaljer i dessa avseenden.

Kammarrätten menade att även om det har gått viss tid sedan fakturorna upprättades utgör tidsfaktorn inte ett tillräckligt argument för slutsatsen att företaget inte skulle lida skada vid ett röjande av uppgifterna. Kammarrätten fann att det kunde antas att uppgifterna i fakturorna skulle ge besked om Coromatics affärs- och prisstrategi på ett sådant sätt att ett röjande skulle medföra skada för företaget i den mening som avses i 31 kap. 16 § OSL.  Att det rörde sig om mindre kvantiteter både antals- och beloppsmässigt sett till anbudet i stort saknade betydelse. Kriterierna för sekretess var därför uppfyllda och överklagandet skulle avslås.

Analys

31 kap. 16 § OSL innebär att sekretess kan upprätthållas endast om det kan antas, av särskild anledning, att den enskilde skulle lida skada om uppgifterna röjs. Sekretessen gäller dock inte för alltid. I bestämmelsen uppställs en gräns på så sätt att för uppgift i en allmän handling gäller sekretessen i högst tjugo år. Beträffande en handling som anger villkoren i ett avtal gäller sekretessen dock längst till dess att två år har gått från det att avtalet slöts.

Vi jurister företräder ofta såväl leverantörer som upphandlande myndigheter i sekretessfrågor vid offentliga upphandlingar. Det är inte alltid en lätt uppgift. Visserligen framgår det av rättspraxis att det finns en presumtion för att enskilda prisuppgifter ska beläggas med sekretess (se exempelvis Kammarrätten i Stockholm, mål nummer 246-11 och Kammarrätten i Sundsvall, mål nummer 1846-09).

I praxis saknas dock någon enhetlighet vid skadeprövningen enligt 31 kap. 16 § OSL och domstolarna resonerar olika bland annat vad gäller frågan om företagshemligheter. Det är ingen ordning helt enkelt.

Det blir i de allra flesta fall en bedömning i det enskilda fallet. Även olika upphandlande myndigheter kan göra helt olika bedömningar. För samma typ av upphandling kan vissa myndigheter regelmässigt lämna ut prisuppgifter och andra myndigheter göra tvärtom.

Det sagda visar på den osäkerhet som för närvarande råder gällande sekretess för prisuppgifter vid offentliga upphandlingar. Den spretiga rättspraxis som finns medför att den leverantör som inte noga motiverar och begär sekretess riskerar att få sina prisuppgifter offentliggjorda. Det går inte att förutsätta att sekretess ska råda.

Målet i kammarrätten visar tydligt att det inte föreligger någon principiell skillnad mellan prisuppgifter i ett anbud och prisuppgifter i en faktura. Uppgifterna ska behandlas på samma sätt. Det är således viktigt för upphandlande myndigheter att komma ihåg att en sekretessbedömning av en faktura måste ske lika noggrant som när anbuden begärs ut.

Däremot kan tidsfaktorn medföra att prisuppgifter ska sekretessbeläggas när anbudet begärs ut direkt efter tilldelningsbeslut, men att de senare måste lämnas ut. Tidsbegränsningen i 31 kap. 16 § OSL ger nämligen uttryck för tanken att behovet av sekretess typiskt sett avtar relativt snabbt.

Ju längre tid som förflutit sedan fakturorna upprättades, desto svagare blir skälen för sekretess. Detta är även något som kammarrätten nämner, men som i detta fall ändå inte motiverade ett utlämnande av handlingarna.

Enligt vår mening bör ett upphörande av sekretessen för prisuppgifter i såväl fakturor som anbud vara utesluten under hela den tid som avtalet löper. Under avtalstiden tillämpas nämligen fortfarande prisuppgifterna aktivt. Under sådana omständigheter bör inte utlämnande av prisuppgifter ha blivit mindre skadliga för leverantören.

Beroende på omständigheterna i det enskilda fallet kan priserna, även en lång tid efter att avtalet löpt ut, vara känsliga. Detta gäller exempelvis om leverantörens prissättning inte varierar särskilt mycket över tid eller från upphandling till upphandling.

Målnummer och domstol

Kammarrätten i Jönköpings dom den 21 mars 2019 i KJO_2016-18.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis ska en sekretessbedömning av prisuppgifter i anbud och prisuppgifter i efterföljande fakturor ske på samma sätt. Däremot kan tidsfaktorn medföra att prisuppgifter ska sekretessbeläggas när anbudet begärs ut direkt efter tilldelningsbeslut, men att de senare måste lämnas ut.

Ju längre tid som förflutit sedan fakturorna upprättades, desto svagare blir skälen för sekretess. Exakt hur lång tid som måste förflyta för att uppgiften kan lämnas ut går inte att säga, men enligt vår mening bör ett upphörande av sekretessen för prisuppgifter i såväl fakturor som anbud vara utesluten under hela den tid som avtalet löper.

Läs mer: JuridikRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026