Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

”Ge it-prylarna ett extra liv”

DebattI landet finns cirka 3 000 offentliga upphandlare. De skulle behöva bredda sin kompetens eller få nya kollegor som ser till att it-utrustning som inte längre används får ett andra liv. De flesta datorer byts ut vart tredje, fjärde år. Då har de minst halva livslängden kvar, skriver Fredrik Nilsson, Remade in Sweden.

| 2020-04-03
Fredrik Nilsson, Remade in Sweden.

Förra året upphandlade kommuner och myndigheter varor och tjänster för hisnande 700 miljarder kronor vilket motsvarar en sjättedel av landets BNP.

Den offentliga upphandlingen kräver mycket resurser, sysselsätter många människor och omfattas av ett massivt regelverk med LOU i centrum. Allt för att upphandlingarna ska genomföras på rätt sätt och bli en så god affär för medborgarna som möjligt. 

Så långt allt väl.

Men vad som ska hända med all denna utrustning sen – när den fasas ut – diskuteras sällan eller aldrig. För ett stort antal produktkategorier finns det betydande restvärden, däribland it-produkter.

Varje ny dator, skärm eller mobil som köps in ersätter i princip en gammal som fasas ut. Men denna utrustning får inte samma omsorg som när nya upphandlas utan hamnar alltför ofta på skroten eller i ett källarförråd. Trots att utrustningen nästan alltid har mycket kvar att ge och kan komma till nytta igen.

En färsk enkät bland it-chefer på kommuner och myndigheter i Sverige visar att ungefär hälften skickar utrustningen vidare till återbruk. Det är glädjande.

Men, 31 procent av kommunerna och 39 procent av myndigheterna skickar datorerna regelmässigt till skroten. Det handlar inte om några lastgamla produkter utan de allra flesta byter ut datorerna vart tredje, fjärde år. Då har de minst halva livslängden kvar. 

De it-produkter som kasseras har både ett ekonomiskt värde, ett miljövärde och dessutom behövs det begagnade it-produkter i samhället. Att förlänga produktlivslängden och minska ny-konsumtionen ger stora miljövinster. Det gäller särskilt it- och elprodukter.

Om man låter bli att tillverka en ny mobiltelefon (och i stället förlänger livet på en befintlig) så skonas atmosfären från cirka 60 kilo koldioxid, enligt en studie från IVL Svenska Miljöinstitutet.

Sanningen är den att gruvdrift, produktion och transporter kommer med en stor miljönota.

Tänk vilken potential till minskad miljöpåverkan om vi kunde återbruka större delen av alla dessa produkter – och även andra inventarier som möbler och vitvaror.

Tänk vilken klimatnytta och tänk hur mycket pengar som skulle sparas, vilket borde vara välkommet i alla offentliga organisationer som kanske både kämpar med underskott i verksamheten och har krav på sig att bli mer hållbara.

Återanvändning är nämligen en av de enklaste sakerna man kan göra för att minska sin miljöpåverkan. 

Varför väljer då så många att skrota utrustningen? Många myndighetspersoner menar att utrustningen är för gammal för att kunna återanvändas, men det stämmer bara i undantagsfall.

Det finns också en rädsla för att information på hårddiskar ska komma på villovägar och därför kasserar man produkterna, trots att det finns säkra metoder för dataradering.

Men troligtvis handlar skrotivern allra mest om att de som är ansvariga inte hinner eller orkar ta hand om produkterna. Därtill är de avskrivna i bokföringen – så vem bryr sig?

I kommuner och myndigheter finns cirka 3 000 offentliga upphandlare, specialister på inköp och upphandling. De skulle behöva bredda sin kompetens eller få sällskap av en ny yrkeskår – offentliga avyttrare – med uppgift att ta till vara på utrustning och inventarier som inte längre används och se till att de får ett andra liv. Så kan begrepp som återanvändning och cirkulär ekonomi bli mer än tjusiga ord.

Lägg till en lag om offentlig avyttring, LOA, som komplement till LOU så kan vi förhoppningsvis stoppa prylsvinnet för gott.

Fredrik Nilsson
Marknadschef, Remade in Sweden

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Foto: Per Carlsson.

Lovar bättring efter seg handläggning

Förvaltningsrätten i Växjös niomånadershandläggning av två upphandlingsmål med ”fem månader av total inaktivitet” fick Region Kronoberg att reagera. Domstolen lovar nu bättring i ett svar till Justitieombudsmannen (JO).

Foto: Ola Hedin.

Kamp om LOU att vänta

Varken genomförbart eller önskvärt, är Konkurrensverkets kritiska hållning till Exit LOU för allmännyttan. Men från Stockholms stad och SKR får lösningen stöd.

Foto: Uddevalla kommun

Uddevallas uppdelning underkänns

Uddevalla kommun borde ha annonserat när man köpte in konsulttjänster gällande ett nytt stadshus, enligt Konkurrensverket. Kommunen, som i stället delade upp affärerna och direktupphandlade, riskerar 50 000 kronor i upphandlingsskadeavgift.

Nya regler om överprövning

Krav på att upphandlingsmål ska hanteras skyndsamt samt preklusionsfrister. Det är två delar i de nya reglerna om överprövning av offentlig upphandling som träder i kraft i dag den 1 juli.

Direktupphandlade för 4,5 mkr

Ett av Örebro kommuns bolag har direktupphandlat hotellrum och tekniktjänster för nära 4,5 miljoner kronor. ”Det var fel. Det kan jag se väldigt tydligt”, säger den ansvariga chefen.

Registrering ska ge kvalitetsstämpel

Den 1 januari 2023 blir det möjligt att reservera vissa upphandlingar av välfärdstjänster för idéburna organisationer. Nu ska Kammarkollegiet ta fram ett register där aktörerna erbjuds registrera sig.

Lediga jobb

  • Inköpschef Eskilstuna
  • Uppföljningscontroller till Adda inköpscentral
  • Upphandlare till KTH
ANNONS FRÅN AFF

”Aff är det givna alternativet”

Aff har revolutionerat avtal och upphandlingar för tjänsteentreprenader. ”Nyckeln till framgång är att branschens parter tillsammans står bakom Aff”, säger advokaten Pehr Jacobson

Senaste nyheterna

Lovar bättring efter seg handläggningLovar bättring efter seg handläggning
Kamp om LOU att väntaKamp om LOU att vänta
Uddevallas uppdelning underkännsUddevallas uppdelning underkänns
Nya regler om överprövningNya regler om överprövning
Direktupphandlade för 4,5 mkrDirektupphandlade för 4,5 mkr
Registrering ska ge kvalitetsstämpelRegistrering ska ge kvalitetsstämpel
Ny tjänst för visselblåsareNy tjänst för visselblåsare
Allt fler offentliga upphandlareAllt fler offentliga upphandlare
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Senaste kommentarerna

  • Dömer ut Göteborgsupphandlinghar skummat skrivelsen, SA raljerar lite över snömoset som man kanske hade kunnat ha överseende med, sedan raljerar SA över...
  • Dömer ut GöteborgsupphandlingIronin i att de hänvisar till Göteborgs stads arkitekturpolicy som kom till genom nepotism där stadsarkiteten drog i sina bekantskaper...
  • ”Pausa Konkurrensverkets tillsyn”PO: Håller i princip med dig och brukar hålla med dig i ditt resonemang här på sidan. Men vad gäller...
  • Fäller ledningen för mutbrottI mina ögon är det så uppenbart att den "nya" domen är korrekt och nödvändig för att stoppa denna typ...
  • Kritisk mot Exit LOU-kampanjSkulle tro att Allmännyttan kan vinna denna debatt om frågan struktureras upp. Debattörer och allmänheten tenderar att blanda ihop Allmännyttan...

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Agil upphandling | 9 november
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 november
  • LOU på två dagar | 28-29 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Därför ska du upphandla agilt

Hur kan man upphandla effektivt för avtal som utvecklas löpande där beställare, leverantörer och slutanvändare blir nöjda? Svaret kan vara: agil upphandling.

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Upphandla för rikets säkerhet

Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Pernilla Norman, advokat och expert på säkerhetsskyddad upphandling, leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Upphandla hotell- och logitjänster

Visst skulle det kännas bra att ha kostnadskontroll och veta att medarbetarna är nöjda med sina hotellnätter? Ett sätt att garantera det är att göra medvetna upphandlingar av logitjänster. I vår pdf får du tips och råd kring hur du kan gå tillväga.

Avsändare: Scandic

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Blir en bättre it-upphandlare

Att upphandla it är komplext med speciella utmaningar. Det är viktigt att du som upphandlare vet vad du behöver tänka på när du ska ställa dina krav och hur du utformar dem.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »