Det säger branschorganisationens vd Anders Nordstrand i en intervju med Upphandling24.
”Samma villkor” är begreppet som han återkommer till flera gånger. Enligt Sveriges allmännytta finns missuppfattningar om allmännyttiga bolags eventuella fördelar på hyresmarknaden.
-Möjligen fanns fördelar förr – allmännyttan var då exempelvis hyresnormerande. Men idag har den privata sidan fördelar genom att de inte behöver använda LOU med fördyringar och andra nackdelar. Därför ser vi ett ett LOU-undantag som en av de mest effektiva vägarna för att uppnå samma villkor på marknaden, säger Anders Nordstrand.
Han tillägger att marknaden förändrats och att situationen bör ses med en ”Europakontext”.
-Vi har en helt annan konkurrens än tidigare med stora, privata bolag på hyresmarknaden – företag som Rikshem, Heimstaden, SBB. Det är orimligt att vi har en så betydande konkurrensnackdel genom LOU.
-I många andra länder är inte detta ett problem på samma sätt genom system med social housing, vilket inte är en bra lösning, och skattesubventioner. Det bör man ha med för att förstå hur konkurrensen ser ut på den svenska marknaden.
Sveriges allmännytta, som har drygt 300 medlemmar som tillsammans förvaltar över 900 000 lägenheter, har hänvisat till en studie som organisationen beställt av Tyréns om att LOU fördyrar byggprojekt med omkring tio procent.
Branschorganisationen tycker också att den statliga typhusutredningen från 2020 gav stöd för LOU-kritiken men har efterlyst skarpa förslag.
-Högre byggpriser är en del av det hela men LOU ger även andra nackdelar som osäkerheten kring överprövningar och att regelverket hindrar oss från att bygga långsiktiga affärsrelationer, säger Anders Nordstrand.
Men regeringen har hittills varit kallsinning. Civilminister Ida Karkiainen har kommenterat att det saknas förutsättningar för ett LOU-undantag, men att regeringen är öppen för en dialog om ”vad som kan göra inom regelverket”.
– Jag tror att om vi får beskriva situationen för omvärlden och politiken så kan vi få förståelse för att samma villkor måste gälla oavsett vem som äger fastigheten. Vänd på det: jag tror inte någon ställer sig bakom att kommunala fastighetsägare ska ha sämre konkurrensförutsättningar än de privata.
-Jag välkomnar ändå att vi bjuds in till en diskussion och ser fram emot att träffa civilministern. Då får vi möjligheter att direkt presentera underlag och argument som vi har, säger Anders Nordstrand.
Han har svårt att se reformutrymme inom LOU som kan göra skillnad, men håller ändå öppet för ett annat spår än LOU-undantag:
-Om inte in LOU-undantag ses som en möjlig väg så kanske man gemensamt ska hitta andra sätt att likställa konkurrens på hyresmarknaden, oavsett ägare. Vilka lösningar som då skulle kunna bli aktuella vet jag inte idag, men jag hoppas att regeringen ska se att någonting behöver göras så att vi inte har en nackdel på marknaden
Anders Nordstrand noterar belåtet att Vänsterpartiet helhjärtat ställt sig bakom Sveriges allmännyttas linje. Ulla Andersson, en av partiets ledande företrädare, har väckt i frågan i riksdagen under våren med ett regeringssvar där det kan noteras att bostadsminister Johan Danielsson inte är lika avvisande som statsrådskollegan Ida Karkiainen.
Sveriges allmännytta kommer under det närmaste ”val-halvåret” att driva LOU-frågan ”mot alla partier och alla berörda parter” som Anders Nordstrand uttrycker det.
-LOU påverkar på så många sätt. Förutom att det begränsar våra upphandlingar så finns en koppling att våra medlemsföretag åläggs hårdare EU-krav på energieffektivisering. En annan aspekt är att våra avtal för kombohus inte kan användas av de privatägda medlemsföretag som tillhör Sveriges allmännytta.
Sveriges allmännytta vill istället se den drygt tio år gamla allbolagen som styrande även för bostadsföretagens inköp.
-Allbolagen skapades för att ge samma villkor på marknaden så i den meningen kan man säga att LOU faktiskt står i strid med övrig lagstiftning och de intentioner som funnits.
-Med allbolagen styrs företagen att jobba enligt affärsmässiga principer. Att vi är rädda om det som ytterst är hyresgästernas pengar och att allt sker korrekt och affärsmässigt.
Hur ser du på kritik mot att ni bortser från korruptionsrisker med ett mindre reglerat system?
-Jag förstår inte riktigt de invändningarna, måste jag säga. Vi kommer ändå att skilja oss från det privata genom att omfattas av offentlighetsprincipen med böcker som är öppna. Våra medlemsföretag är ytterst professionella men måste ges förutsättningar att agera affärsmässigt. Jag har svårt att se kopplingen mellan LOU och att det skulle förhindra en massa korruption.
I en uppföljande artikel i morgon speglas kritiken mot Sveriges allmännyttas LOU-linje.
Det skulle vara riktigt intressant att läsa Tyrens underliggande utredning som pekar på att LOU leder till 10 % högre byggkostnader. Den rapport från Tyrens som det länkas till använder 1,5 sidor till att beskriva att det blir dyrare med LOU. Slutsatsen verkar vara helt baserat på statistik över byggkostnad per kvadratmeter. I rapporten finns det inte ett ord om andra skillnader mellan privata och allmännyttiga byggherrar. Jag kan snabbt lista ganska många tänkbara systematiska skillnader; högre kostnader för konstnärlig utsmyckning, högre kostnader för miljövänligt byggande, högre kostnader för diverse sociala åtgärder, högre andel “ej boyta”, diverse andra politiska hänsynstaganden och ineffektiva organisationer.