Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Nej till undantag från LOU

Sveriges allmännytta kan inte räkna med regeringsstöd i sin kamp för att ”slippa LOU”.

| 2022-02-17
Civilminister Ida Karkiainen. Foto Kristian Pohl, Regeringskansliet.

-Vi ser inte att det finns förutsättningar för att allmännyttan ska kunna undantas från upphandlingsregelverket på det sätt som Sveriges allmännytta föreslår, säger civilminister Ida Karkiainen som ansvarigt statsråd för offentlig upphandling.

Hon tillägger:

-Jag är dock beredd att bjuda in företrädare för Sveriges allmännytta för en framåtsyftande dialog om vad som kan göras inom regelverket och även lyssna på förslag om möjliga reformbehov. 

Sveriges allmännytta har som branschorganisation för kommunägda bostadsföretag under en längre tid opponerat sig mot LOU med krav på att företagen istället endast ska omfattas efter allbolagen och dess styrning med affärsmässiga principer och marknadsmässiga villkor.

Kravet har under senare tid förts fram ännu mer intensivt med hänvisning till ökade byggkostnader och bedömningen – baserat på en studie gjord av Tyréns på uppdrag av Sveriges allmännytta – att LOU orsakar en merkostnad på omkring tio procent.

I en debattartikel i Dagens samhälle förnyades kravet av ledningen för Sveriges allmännytta tillsammans med tio vd:ar för kommunala bostadsbolag.

LOU har även börjat ”prissättas” på bolagsnivå. Fredrik Törnqvist, vd för Stångåstaden inom Linköpings kommunkoncern, har exempelvis publicerat ett blogginlägg med rubriken ”LOU fördyrar med 100 miljoner kronor varje år”.

Sveriges allmännyttas krav har tidigare inte mött någon större politisk respons, men kritiserats i kommentarer till tidigare nyhetsartikel där de ekonomiska beräkningarna ifrågasatts och där kritiker pekat på risken för korruption utan upphandlingslagstiftning.

Läs mer: AllbolagenIda KarkiainenLinköpings KommunSveriges allmännytta

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

6 kommentarer på "Nej till undantag från LOU"

  1. Vän av ordning skriver:
    17 februari, 2022 kl. 12:10

    De stora kommunala bostadsbolagen i Göteborg och Stockholm borde stoppa ner foten och ta Anders och co i örat.

    Om SABO hade lagt samma fokus på att se hur de inom ramen för regelverket kan arbeta för sina medlemmar genom att ta fram tydliga strategier och råd hade organisationen med gemensamma krafter kunnat göra livet lättare för sina medlemsföretag i deras dagliga verksamhet.

    LOU är inte sällan ett härj men det finns helt klara mervärden särskilt utifrån att det säkerställer transparens och därigenom vaccinerar mot korruption.

    De allmännyttiga bolagen hade därtill med en tydligare strategi kunnat ta ett betydligt större ansvar såvitt avser samhällsfastigheter där de, med den kompetens rörande fastighetsförvaltning m.m. kunnat bidra till att stoppa den rovdrift som pågår från privata bolag med utländska riskkapitalister i ryggen köper upp skolor, idrottshallar och äldreboenden runt om i vårt avlånga land.

    Min spaning är att SABO snarare har som långsiktigt mål att inte bara avskaffa LOU utan också förutsättningarna för en offentligt ägd allmännytta genom att underminera det mervärde som de, till skillnad mot privata aktörer, är grunden för att det allmänna ö h t ska ha miljarders miljarder uppbundna i bostadsfastigheter.

    Men så är väl Anders och Iljan (SBB) goda vänner också.

  2. Greta skriver:
    17 februari, 2022 kl. 17:36

    Jag har stor respekt för att det går att ha olika uppfattningar i frågan, om den formuleras: vilken ordning vore, som helhet, bäst?

    Jag reagerade dock på debattörernas formulering: ”Vad få verkar veta är att allmännyttan inte bygger med offentliga medel, vilket ofta anges som ett skäl för att allmännyttan ska omfattas av LOU. Kostnaden för att bygga täcks av hyresintäkter från hyresgästerna och bolagen verkar på en konkurrensutsatt marknad.”.

    Som jag ser det är allmännyttan uppbyggd med offentliga medel, man bygger med hjälp av dessa medel och dess avkastning. Utan offentliga medel, ingen allmännytta. En retorik som bygger på att det inte byggs för offentliga medel framstår som överteknisk, frågan är hur många som övertygas av den.

  3. Po-andersson skriver:
    20 februari, 2022 kl. 11:37

    Vore intressant att se hur man kommit fram till att det blir dyrare.
    Om det beror på att man inte kan gynna lokala leverantörer, vänskapskorruption, riggade upphandlingar, förhandlingar som sker för att få rätt entreprenör, otillåtna kompletteringar av inkomna handlingar så strider det mot alla grundläggande principer vid offentlig upphandling.
    Ett regelverk som tillgodoser samhällets krav på företag/leverantörer och entreprenörer kan aldrig bli fördyrande utan tvärtom en besparing ur ett samhällsperspektiv.
    Pris och kostnad är inte samma sak.
    Jag har varit med även innan LOU och det är inget jag vill ha tillbaka då man systematiskt undvek då gällande frivilliga regler för offentlig upphandling.
    Hur fri konkurrens, likabehandling och de grundläggande principerna kan leda till fördyringar är obegripligt ur ett samhällsperspektiv.
    Nej se till att ta fram ordentliga strategier inom ramen för regelverken i stället för att påstå saker som är direkt felaktiga.
    När det gäller allmännyttiga bolag borde kraven i stället vara ännu större.
    Mycket av denna diskussion handlar om dåliga förberedelser, bristfälliga underlag och tidsbrist.

    År

  4. Sven skriver:
    22 februari, 2022 kl. 11:00

    Det räcker att titta på 10 byggentreprenadprojekt som genomförs inom ramen för LOU från något av de kommunala bostadsbolagen.

    Minst 8 av 10 är uselt skötta med alltifrån bristfällig projektering, kort annonseringstid och gärna sista anbudsdag mitt i industrisemestern. Oftast forceras projekten med dålig framförhållning och planering för upphandling så att när väl beslutet om investering är tagit så stressas ett bristfälligt underlag ut på annons som sedan resulterar i överprövning och/eller ÄTA-arbeten som båda är extremt kostnadsdrivande.

    Men som man bäddar får man ligga.

    Glöm heller inte den senaste trenden med partnering. Väldigt bekvämt för beslutsfattande kommunpolitiker som kortsiktigt behöver fatta investeringsbeslut om kanske 1% av entreprenadsumman för att få igång ett projekt och visa på handlingskraft. Sedan ska löpande räkning gälla med riktpris och vinst på självkostnad i standardiserade byggen i mångmiljonbelopp.

    Tro på fan det blir dyrare än privata alternativ. Undra hur mycket dyrare det skulle bli utan LOU? 20%? 40%?

  5. Po-andersson skriver:
    22 februari, 2022 kl. 12:55

    Instämmer titta tillbaka kring alla skandaler, Göteborg, Trelleborg, Östersund, Sigtuna, Borlänge och många fler.

  6. egon skriver:
    1 mars, 2022 kl. 15:43

    Ministern och KKV med flera verkar ha sagt sitt men debattörerna har rätt i att allmännyttan inte finansieras med skattemedel, den finansieras av de hyror som hyresgästen erlägger. Möjligtvis kan man anföra att aktiekapitalet är skattefinansierat. Hyresgästen, kan med tre månaders uppsägningstid, ta sina skattade pengar till en annan värd eller lägga pengarna på ett egna hem. För egen del inser jag att byggentreprenadupphandlare verkar i en annan verklighet än vad jag själv gör och att klyschan ” betalar man för mycket förlorar man pengar betalar man för lite förlorar man allt” stämmer i stort. Då framstår det inte som speciellt attraktivt att anta ett anbud som är 2 % lägre från en leverantör som bara avser att bygga, fakturera och dra vidare. Annat är det med oss övriga vi blir ju till oss om vi kan sänka kostnaderna några %.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Driver digitalisering på UHM

Karriär

Mårten Janerund lämnade konsultrollen för att leda arbetet med projekt och utveckling på Upphandlingsmyndigheten. Nu ser han fram emot att arbeta långsiktigt med att utveckla den offentliga affären.

Överprövningar ner 17 procent

Andelen överprövade upphandlingar minskade med 17 procent mellan 2021 och 2022. Sedan 2020 är nedgången 30 procent. Det visar ny statistik från Upphandlingsmyndigheten.

Lycksele upphandlar kossor

Lycksele kommun har köpt tio egna kor. Syftet är att stötta lokala bönder och samtidigt stärka livsmedelsberedskapen.

Sebastian Aronsson

Tar täten för konsumentmakt

Västra Götalandsregionen, VGR, vill se hårdare kontroll av kycklinginköp efter reportage om missförhållanden inom avelsproduktion.

”Brister i cybersäkerhet en risk”

Debatt

Vi befinner oss i tider där brister i cybersäkerhet innebär en fara för demokratin. Bara här i Sverige har offentlig sektor under året upplevt intrång av olika slag med vårens incidenter mot 1177 och Västra Götalandsregionen bland exemplen, skriver Mikael Järpenge på Proofpoint.

Kalmar hamn

16 års synder till rätten

År efter år har det kommunala hamnbolaget handlat diesel från samma företag utan ordentliga avtal. Nu krävs Kalmar hamn AB på 260 000 kronor i upphandlingsskadeavgift för det senaste årets köp.

Lediga jobb

IT-upphandlare till Säkerhetspolisen

Upphandlare till Österåker

Upphandlare till Sollentuna kommun

Upphandlare till Brå

Avtalscontroller till Micasa Fastigheter

Vi söker dig som är upphandlare eller inköpare och vill ta steget till att bli upphandlingskonsult

  • Entreprenadupphandlare – Telge Inköp
  • Strategisk IT-upphandlare – Telge Inköp
  • Chef till upphandlings­sektionen vid MUST

Senaste nyheterna

Driver digitalisering på UHMDriver digitalisering på UHM
Överprövningar ner 17 procentÖverprövningar ner 17 procent
Lycksele upphandlar kossorLycksele upphandlar kossor
Tar täten för konsumentmaktTar täten för konsumentmakt
”Brister i cybersäkerhet en risk””Brister i cybersäkerhet en risk”
16 års synder till rätten16 års synder till rätten
Fånge i systemetFånge i systemet
Hudikstrid om delat underlagHudikstrid om delat underlag
ANNONS FRÅN AFF

Vem ska vara ombud för entreprenaden?

Vi håller på med en upphandling av parkskötsel. Vem ska stå som ombud för entreprenaden? Vi på upphandlingsenheten ansvarar för alla avtal och borde vara ombud, samtidigt är det parkavdelningen som ska sköta entreprenaden operativt. Vad säger Aff?

Senaste kommentarerna

  • Digitaliserar för miljönDet här ska bli spännande att följa. Jag hoppas verkligen att Upphandling24 gör en uppföljning på detta så att vi...
  • Lycksele upphandlar kossorBra och innovativt upplägg! Det här vill vi se mer av och som upphandlare är det denna typen av innovativa...
  • Lycksele upphandlar kossorBra jobbat Lycksele, kul att se även en mindre kommun ta detta steg för en levande landsbygd och framförallt att...
  • Fånge i systemetDet är väl inte mer än rimligt att upphandlande organisationer känner till hur deras upphandlingssystem fungerar i olika situationer? TendSign...
  • Fånge i systemetUtmärkt att UM för en gångs skull tvingas ta ansvar. Det har skett en alldeles för negativ utveckling av annbudsgivares...
ANNONS FRÅN ALMEGA SERVICEFÖRETAGEN

Så kan upphandlare bidra till en sundare städbransch

Att upphandla städtjänster kan vid första anblick verka som en enkel sak, men så är inte fallet. Prispress och bristande uppföljning av ingångna avtal är dessvärre vanligt förekommande, vilket leder till att seriösa företag med goda arbetsvillkor kan missgynnas i upphandlingsprocessen.

Aktuella utbildningar

  • Leda upphandlingar effektivt | 30 november
  • LOU på två dagar | 6-7 december
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 11 december
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 18 januari 2024
  • Anbuds­utvärdering | Våren 2024
  • Agil upphandling | Våren 2024
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2024
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2024
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Våren 2024
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2024
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | Våren 2024
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2024
  • Hållbar upphandling | 7 maj
ANNONS FRÅN B3 UPPHANDLING

Elektronisk inköpsprocess – ­”Hur kommer vi vidare?”

Sedan lagen om e-faktura trädde i kraft hanteras ca 80% av fakturaflödet elektroniskt i offentliga organisationer, men fakturamatchning och e-beställning fortsätter att ligga på förhållandevis låga nivåer. Hur kommer vi vidare?

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Kammarrätten vägleder om preklusion
  • Varför samarbetar inte fler företag?
  • Hyresundantag och byggherretjänst
  • Svepande påståenden räcker inte
  • Myndighets mejl måste lämnas ut
  • ”Mer av detta” – Praxisdagen 2023
  • Koncession blev lösningen för äldre
  • Skada trots passivitet
  • Försörjningsberedskapen ska stärkas
  • Hållbara inköp i framtiden
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Därför ska du upphandla agilt

Hur kan man upphandla effektivt för avtal som utvecklas löpande där beställare, leverantörer och slutanvändare blir nöjda? Svaret kan vara: agil upphandling.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »