Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

”Gör det enklare att lämna anbud”

DebattDet samlade värdet på offentliga upphandlingar ökar hela tiden. Samtidigt utsätts Sveriges kommuner för en allt hårdare granskning av hur man sköter sina upphandlingar. Här ger upphandlingskonsulterna på Teneliusholm några enkla råd till kommuner som vill underlätta för företag att lägga anbud i deras kommuner.

| 2021-03-10
Lotta Edholm, Håkan Tenelius och Stefan Holm, upphandlingskonsulter vid Teneliusholm. Foto: Mats Edman

782 miljarder kronor. Det är det samlade värdet av alla offentliga upphandlingar i Sverige. Enligt Konkurrensverket som gjort beräkningarna motsvarar det omkring 80 000 kronor per invånare. Sedan 2014 har värdet ökat från 647 miljarder kronor. Till detta kommer naturligtvis alla upphandlingar som privata företag och enskilda gör.

Skickligt utförda upphandlingar kan spara mycket skattepengar, men också bidra till att driva på innovation och företagsamhet. Det är sannolikt ingen tillfällighet att företagare rankar företagsklimatet som bättre i kommuner som duktiga på upphandling. Goda upphandlingar gynnar ofta det lokala näringslivet.

Samtidigt upplever många företagare att upphandling är för dyrt och för snårigt att ens ge sig in i. Upphandlingsunderlagen kan ibland upplevas som ogenomträngliga och det kan vara svårt att förstå hur man ska kunna lägga ett anbud som konkurrenskraftigt.

Inte sällan indikerar underlagen att kvalitet premieras när priset i själva verket är helt utslagsgivande. För små företag kan effekten bli att man helt enkelt väljer att inte lägga något anbud. Ur skattebetalarnas perspektiv kan det innebära att de anbud som kommer in är både dyrare och sämre.

Svenskt Näringsliv gör varje år en stor undersökning av näringslivsklimatet i Sveriges kommuner. I denna rankas hur företagen ser på företagsklimatet i de kommuner de verkar i.

I den senaste undersökningen redovisas också frågor om företagarnas syn på upphandling. Liksom företagsklimatet skiljer sig stort åt mellan kommunerna så skiljer sig också företagarnas syn på ”sin” kommuns upphandlingsverksamhet. Dessvärre har betyget på detta område sjunkit nära nog varje år sedan frågorna på detta område började ställas 2006.

Nu planerar även Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, att presentera företagares syn på upphandlingar. I sin årliga enkät kring företagsklimat kommer de medverkande kommunerna också att bedömas utifrån företagarnas syn på kommunernas upphandling.

SKR har lagt sig vinn om att inte endast fråga företag som deltagit i upphandlingar utan också företag som begärt ut upphandlingsunderlag, men sedan avstått att lägga anbud. Dessa företags syn i frågan kommer bli mycket viktig för att förstå hur företagare ser på upphandlingar, varför man inte lägger anbud, vad som upplevs som hinder etc.

Sveriges kommuner har mycket att vinna på att noga studera Svenskt Näringslivs och SKR:s undersökningar. De kan ge värdefull information inte endast om vad de ”egna” företagarna i kommunen tycker utan också om hur kommuner med liknande förutsättningar agerar för att förbättra sina upphandlingar. I slutänden finns stora pengar att tjäna, men också stora möjligheter att förbättra det generella företagsklimatet vilket i sin tur kan leda till fler företagsetableringar.

När man granskar kommuner med högt betyg (avseende upphandling) i Svenskt Näringslivs granskning kan man utläsa några saker som andra kommuner lätt skulle kunna ta efter för att underlätta för företag att lägga anbud.

  1. Publicera kommande upphandlingar lätt tillgängligt på kommunens hemsida. Se också till att det är lätt att förstå hur man gör för att lägga anbud.
  2. Var tydlig med förutsättningarna i upphandlingen. Försök till exempel inte ge sken av att en massa parametrar vägs in när priset är det helt avgörande.
  3. Hjälp företagen i den ibland snåriga upphandlingsdjungeln. En del kommuner ”lånar” ut en upphandlare som berättar hur upphandlingar går till. 
  4. Bjud in företagare för att berätta om upphandlingar. Många kommuner ha korta filmer på sin hemsida om hur en upphandling går till.
  5. Gör det lätt för företagare att anmäla till kommunen om man anser att en upphandling inte gått korrekt till. Att visa att man tar risken för korruption på stort allvar är viktigt.
  6. Offentliggör framtidsplaner på kommunens hemsida. Hur ser befolkningsstrukturen ut framgent, var tänker man bygga och hur ser planerna ut för ny infrastruktur är exempel på information som är viktig för företagare att känna till.
  7. Se till att företagen lätt kan fakturera kommunen. Och se till att betala fakturorna i tid!
  8. Lär av varandra. Runt om i landet finns skickliga upphandlare som gärna delar med sig av sina erfarenheter.

SKR:s rapport om företagsklimatet presenteras i slutet av april. Den kommer att vara viktig för att öka kommunernas insikter i hur företagare ser på kommuners upphandlingar, men ger också företagare kunskap om vilka kommuner det är värt att lägga anbud i och vilka kommuner man faktiskt kan strunta i att lägga energi på.

Håkan Tenelius
Stefan Holm
Lotta Edholm

Konsulter i offentlig upphandling vid Teneliusholm

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “”Gör det enklare att lämna anbud””

  1. Per Johansson skriver:
    10 mars, 2021 kl. 12:11

    Konkreta och bra tips.

    Det jag kan ha lite svårt att förstå är det här med att det ”råder ett starkt fokus på lägsta pris”, ”efterlyser mindre prisfokus” (tidigare inlägg från Ulrica Dyrke) och ”försök till exempel inte ge sken av att en massa parametrar vägs in när priset är det helt avgörande” (detta inlägg).

    De flesta av våra upphandlingar har tilldelningsgrunden ”lägst pris”. Däremot är priset aldrig avgörande. Det avgörande är att man uppfyller kraven i upphandlingen. Uppfyller man kraven ska vi naturligtvis inte betala mer än vi behöver.

    Tilldelningsgrunden ”bästa förhållande mellan pris och kvalitet” kan uttryckas på två sätt.

    1. Det här är minimikraven, kan ni ge oss högre kvalitet så är vi villiga att betala mer.
    2. Det här skulle vi vilja ha men klarar ni inte det accepterar vi sämre kvalitet om ni har ett lägre pris.

    Om de krav som ställs ger oss tillräckligt bra kvalitet, varför ska vi då betala mer för högre kvalitet? Den enda situation jag kan tänka mig att det borde vara aktuellt är när kostnaden för ”mervärdet” ger oss motsvarande, eller större, kostnadsreduceringar i verksamheten.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Beatrice Nordling Foto: Caitlin Littlewood

Mest affärer med män

Två av tre aktiebolag som det offentliga gör affärer med saknar helt kvinnor i styrelsen. Sveriges kvinnoorganisationer kräver nu åtgärder efter en granskning som visar att offentliga inköp är mindre jämställt än affärslivet i övrigt.

Bytte arbetsgivare efter 18 år

Karriär

Efter 18 år på fordonstillverkaren AB Volvo basar civilingenjören Maria Engebratt numera för inköp på Trafikverkets regioner Syd och Väst. ”Jag gillar att få vara med och driva samhällsutvecklingen framåt”, säger hon.

Tar sikte på -30 och -45

Uppsala universitet vässar sina miljöambitioner med en ny miljöplan där inköpsarbetet får en viktig roll för att nå långsiktiga mål.

Andreas Svahn

Enighet i Örebro om klimatkrav

Örebroregionens upphandlande myndigheter gör gemensam sak om krav på upphandlade transporter. Framöver ska de vara fossilfria.

Rosenbad

Går längre än EU kräver

EU-valfrihet blir svenska krav sedan regeringen bestämt sig för vad en upphandlingsannons måste innehålla. Hänsyn till miljö, sociala aspekter och innovation ska annonseras enligt en promemoria.

Vill se nej till 30 motioner

Finansutskottet föreslår att riksdagen säger nej till omkring 30 motioner som handlar om offentlig upphandling. Omröstningen är planerad till den 29 mars.

Lediga jobb

Chef till Skolverkets inköps- och upphandlingsenhet

Upphandlare till Stockholms universitet

  • Upphandlare till Uppsala kommun
  • Upphandlare till Sollentuna kommun
  • Upphandlingscontroller till Uppsala universitet
  • Upphandlingsrådgivare till Riksbanken
  • Senior upphandlare med inriktning IT till statens inköpscentral
  • Förvaltare till Statens inköpscentral
  • Strateg – försörjningsberedskap Region Gotland
  • SVT söker strategisk inköpare
  • Strategisk upphandlare till Jämtkraft
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Senaste nyheterna

Mest affärer med mänMest affärer med män
Bytte arbetsgivare efter 18 årBytte arbetsgivare efter 18 år
Tar sikte på -30 och -45Tar sikte på -30 och -45
Enighet i Örebro om klimatkravEnighet i Örebro om klimatkrav
Går längre än EU kräverGår längre än EU kräver
Vill se nej till 30 motionerVill se nej till 30 motioner
Baxar undantagsförslag vidareBaxar undantagsförslag vidare
”Ta ansvar för uttjänt IT””Ta ansvar för uttjänt IT”
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lägg inte avtalet i byrålådan!

Likväl som du gör upphandlingar måste du jobba aktivt med uppföljningar av avtal, det är en viktig byggsten i en verksamhet och något som måste prioriteras menar Petra Rantzow, expert på avtalsförvaltning och kursledare på Upphandling24.

Senaste kommentarerna

  • Går längre än EU kräverÄr det någon som funderar över hur mycket resurser som krävs för att följa upp alla krav? Alla ställda krav...
  • Går längre än EU kräverFantastiskt, maximerad administration med systemstöd från stenåldern.
  • Alla mot TrafikverketÄntligen händer något mot det självgoda och inkompetenta Trafikverket. Vilket annat bolag skulle försämra komforten för sina resenärer? Det räcker...
  • Sista chansen för löneenkätenHej, den publicerades de 14 februari. Läs mer här: https://upphandling24.se/sa-mycket-tjanar-upphandlare-2023/
  • Sista chansen för löneenkätenHejsan, Vecka 8 har passerat så jag undrar när årets statistik presenteras?

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023 FULLBOKAD
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
  • Anbuds­utvärdering | 18 oktober 2023
  • Agil upphandling | 19 oktober 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 9 november 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | Hösten 2023
ANNONS FRÅN AFF

”Aff är det givna alternativet”

Aff har revolutionerat avtal och upphandlingar för tjänsteentreprenader. ”Nyckeln till framgång är att branschens parter tillsammans står bakom Aff”, säger advokaten Pehr Jacobson

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Hållbarhet handlar inte alltid om miljön

Du behöver förstå grunden för att kunna bli en bra kravställare. Det är så lätt att hållbarhetsfrågan bara blir miljö eller som jag också märkt, bara blir klimat, det är ju många fler frågor än så inom området! Det menar Malin Möller, hållbarhetsexpert och kursledare på Upphandling24.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Kunskap och rutin för hållbara affärer
  • Vad omfattas egentligen av sekretess?
  • Dialogmöten höjer konstens kvalitet
  • Då ska ska-kraven vara uppfyllda
  • Det positiva med överprövning
  • Några betalar men ingen kan uteslutas
  • Bevis för onormalt lågt pris i anbud
  • Intervallutvärderingens sista suck
  • Medvetet oförstående eller okunniga?
  • Hittade vägen till nya normer

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »