– Det känns som en spännande och passande avslutning på karriären, säger Thomas som jobbar för fullt med upphandlingsdokumenten inför annonsering av en stor kajentreprenad som del av Malmporten.
Sedan 15 augusti har han kommunägda Luleå hamn som arbetsgivare efter att ha arbetat som upphandlingskonsult för ett mindre bolag.
– Just de roller jag fått och att de hänger ihop känns mycket intressant. Att först jobba med upphandlingen och sedan växla över till en funktion som samordnande byggledare. Dessutom gäller det att få till en bra helhet tillsammans med Sjöfartsverket, som ansvarar för muddringsarbeten inom projektet, säger Thomas Stubbfält.
Han pekar på sin breda yrkeserfarenhet som nyttig för uppdraget. Efter examen från Luleå tekniska universitet, LTU, blev det 17 år som entreprenör innan han växlade över till beställarsidan.
Thomas Stubbfält har även lång erfarenhet av entreprenadupphandling från bland annat Trafikverket och Statens fastighetsverk.
Luleå hamns ansvar inom Malmporten är bygget av en kilometerlång kaj med upphandling enligt LUF och det är hamnbolagets största upphandling hittills.
– Det sker med ett förhandlat förfarande med föregående annonsering och vi hoppas kunna ha annonsen ute kring årsskiftet med en anbudstid på drygt ett halvår. Sjöfartsverket annonserar nog muddringsdelen något senare, en bit in på nästa år, men tanken är att vi tillsammans ska knyta ihop det och ha kontrakt klara till hösten-vintern 2023, säger Thomas Stubbfält.
Just att tillsammans visa potentialen för stora affärer är viktigt i konkurrensen om företagen med de stora investeringar som genomförs runtom i Norrbotten och Skellefteå.
– Jag hoppas i alla fall på fem anbudslämnare. VI märker att det finns ett intresse från utländska företag, säger Thomas Stubbfält.
Hur ser tidsplanen ut för kajentreprenaden?
– Det är en totalentreprenad så hela nästa vinter behövs för projektering. Sedan blir det en form av säsongarbeten under tre år med vinteruppehåll på grund av isen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer