– Alliansmodellen innebär att byggherre och leverantörer i högre grad delar på ansvaret för planering, projektering, färdigställande och kostnadsstyrning i projekten, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket.
– Vi har gjort en internationell benchmark och testar nu alliansmodellen för första gången i Sverige för att stärka leveransförmåga, effektivitet och kostnadskontroll.
I det första projektet ska E22 få en milslång ny sträckning förbi Söderköping i Östergötlands län.
Trafikverket skrev i somras avtal med Peab som entreprenör för att bygga den nya vägen och förra måndagen gjorde myndigheten klart med ELU konsult som projektör med ansvar för utformningsdelen av projektet.
– Deras uppdrag blir att ta fram tekniska lösningar som uppfyller våra krav på funktion, säkerhet och hållbarhet, säger Andreas Eklund, projektledare på Trafikverket.
Trafikverket betonar att myndigheten ständigt jobbar med förbättringar kring arbetssätt, uppföljning och samverkan.
Satsningen på den nya alliansmodellen kan ses i ljuset av de problem som Trafikverket upplevt i stora projekt.
Myndigheten inledde förra sommaren en större granskning av fem kontrakt, vilket tidigare i höst resulterade i ett hävningsbeslut gällande Västlänkens delprojekt Korsvägen, där Trafikverket förra veckan också gjorde domstolssak av tvisten med WLC (SvT-inslag).
”Tålamod och förtroende är slut”, summerade Trafikverket, som ser avigsidor med en modell som bygger på ”löpande räkning och ett stort förtroende mellan parterna”.
Patrick Guné:
– Dessvärre ser vi flera exempel på när det förtroendet inte finns och då måste vi agera för att skydda skattebetalarnas pengar.
– Det kan handla om gynnande av interna koncernbolag, icke konkurrensutsatta materialpriser och bristande produktions- och kostnadsstyrning.
Fotnot: kommentarerna i texten har hämtats från Trafikverkets webb och inspelade presentationer.
Och då undrar man förstås vad skillnaden är på en alliansupphandling jämfört med samverkan/partnering?
Beskrivningen i texten pekar mot en vanlig samverkansentreprenad. Och att det riskerar att blir dyrt vet vi sedan tidigare.