Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

I konfliktens hetta: empati kan stilla konfliktstormar

KarriärNär chefen skäller men man inte förstår varför - vad gör man då? Här är sju tips.

| 2015-04-17

Förr eller senare kommer den: konflikten med en chef. Det handlar inte om dig eller jobbet, utan om att organisationen fallerar. Projektet har gått fel. Resultat eller mål har inte infriats. Och någon bär ansvaret, inte sällan chefen. Men skulden för ett misslyckande måste fördelas på personalen. När man som anställd tvingas klä skott för misstag, oklarheter i organisationen, eller en chef som har svårt att tala om vad som ska göras, finns många sätt att gå i svaromål, utan att hamna i ett ställningskrig:

Använd empati
Empati är grunden för att förstå motståndaren. Empati handlar inte bara om medkänsla, utan dess kognitiva komponent, medtanke, det vill säga att kunna sätta sig in motpartens situation och dennes svarsbeteende. Första nivån handlar om att vara medveten om att den andra faktiskt är en medveten och kännande person. Den andra nivån är att inse att personen också kan ha en insikt om att man själv är en medveten person. Tredje nivån är svårare: nu handlar det om att ha ett medvetande om att den andra personen är medveten om att du är medveten om denne. Och så vidare. Teoretiskt kan sådana tankespiraler veckla ut sig i upp till sju steg. 

Konfrontera med sakargument
Beskriv situationen sådan den är, som du upplever den. Vad du faktiskt gör, kan och har utfört. Minns den klassiska historien om de brittiska järnvägsarbetarna, som när de utsattes för orealistiska krav och strejkförbud knäckte hela organisationen genom att börja utföra alla arbetsuppgifter exakt enligt de instruktioner som fanns, istället för att som tidigare rädda tidtabellen genom att skippa tidsfördröjande säkerhetsrutiner. Den som utsätts för orimliga eller motsägelsefulla krav måste tänka som en brittisk järnvägsarbetare.

Låt andra chefer sköta konflikterna
Din roll som medarbetare är inte att rädda ett företag eller ett projekt i kris, men att bidra med konstruktiva förslag för hur så kan ske. Men det är chefen som håller i rodret, kompassen och kartan. Och det är chefen, ingen annan, som kommer att hållas ansvarig.

En otrevlig chef kan vara en chef med problem
Det är lätt att känna skuld om chefen lyckas plantera sin argumentation så att det framstår som att brister hos medarbetaren ligger bakom problemen, när det är affärsmodeller, exekvering eller processer som inte fungerar. Svara med konstruktiva frågor som öppnar för en dialog: "Hur då?", "Vad menar du med det?"

Svara aldrig med personargument
Det finns två typer av personargument: sådana som är relaterade till beteenden och sådana som avser egenskaper. De senare bör vara bannlysta, eftersom de ofta låser en förhandlings- eller konfliktsituation. Däremot så kan man efterfråga tydliga arbetsinstruktioner.

Skaka av dig struntpratet
Stressystem är något vi alla är utrustade med. Låt stressen flöda en stund, känn hur det skakar i kroppen och låt det sedan sakta rinna av. Tankar om katastrofer och annat kommer från interna stressystem som är skapade för att identifiera faror som vi levt med under evolutionens gång. Act, mindfullness och annat är bra vägar att hantera sådana tendenser.

Ha bra relationer med andra medarbetare
Ofta kan en dålig chefs beteende resultera i dysfunktionella motreaktioner: man pratar illa om chefen istället för att se till det positiva i interaktionen med andra medarbetare. Om en chef trots upprepade brister ändå fortsätter som tidigare, så är det enda rätta att gå till facket.

Läs mer: Karriärnyheter CheferKarriärKonflikter

Martin Wallström

martin.wallstrom@idg.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Background image created by Pressfoto - Freepik.com

Vi hjälper dig att hitta rätt kandidat

Behöver ditt företag rekrytera personal med kompetens inom upphandling? Vi hjälper dig! Läs mer på upphandling24.se/karriar.

Fler nyheter

V vill se öppna böcker

Vänsterpartiet i Region Stockholm gör ökad insyn till en huvudfråga i valet med krav på öppen bokföring för de privata vårdgivare som regionen har avtal med.

Varning för filter

Överprövning

Domstolarnas skräppostfilter görs till parternas ansvar med ny praxis. En överprövning som sändes iväg på rätt datum underkänns efter att ha fördröjts över natten i domstolens it-system.

Tar strid om bisysslor

Torsby kommun vägrar att koppla godkännande av anställdas bisysslor till korruptionsrisker som leverantör till kommunen.

Sparkad vd får upprättelse

Det kommunala bostadsbolagets vd sågs som illojal när hon värnade upphandlingsregelverket och sparkades ifjol. Nu får Catharina Rydberg Lilja rätt i sak i alla delar sedan Förvaltningsrätten dömt ut ett affärsupplägg inom Halmstads kommun som otillåtna direktupphandlingar.

Säger nej till LOU-undantag

Upphandlingsmyndigheten adderar ”meningslöst” till Konkurrensverkets ”varken önskvärt eller genomförbart” i upptrappad myndighetskritik mot allmännyttans Exit LOU.

Domstol avgör taxistrid

Fyra konkurrerande taxibolag vill stoppa kritiserade Trendtaxi från att återigen köra servicetrafik i Värmland. Nu ska frågan avgöras av förvaltningsrätten.

Lediga jobb

Lantmäteriet

Upphandlare inom IT, flexibel arbetsort

  • Habo kommun söker upphandlare till de kommunala bolagen
  • Upphandlare till SLU
  • Inköpare som vill utvecklas i Nacka kommun!
  • Upphandlare till socialförvaltningen, Stockholms stad
  • Inköpare till Must
  • Upphandlare till Uppsala kommun
  • Upphandlingschef, Räddnings­tjänsten Stor­göteborg
  • Upphandlare med intresse för miljö och hållbarhet sökes till Halmstads Energi och Miljö AB
  • Upphandlare med ansvar för KTH:s upphandlingshandbok
  • FMV söker upphandlare/strategisk inköpare
  • Inköpschef Eskilstuna
  • Uppföljningscontroller till Adda inköpscentral
  • Upphandlare till KTH
  • Upphandlare till Regionfastigheter i Lund
  • Upphandlingschef till Norrtälje kommun
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Därför ska du upphandla agilt

Hur kan man upphandla effektivt för avtal som utvecklas löpande där beställare, leverantörer och slutanvändare blir nöjda? Svaret kan vara: agil upphandling.

Senaste nyheterna

V vill se öppna böckerV vill se öppna böcker
Varning för filterVarning för filter
Tar strid om bisysslorTar strid om bisysslor
Sparkad vd får upprättelseSparkad vd får upprättelse
Säger nej till LOU-undantagSäger nej till LOU-undantag
Domstol avgör taxistridDomstol avgör taxistrid
Sverige med i ny vaccinupphandlingSverige med i ny vaccinupphandling
Flexibla arbetstider viktigastFlexibla arbetstider viktigast
ANNONS FRÅN AFF

”Aff är det givna alternativet”

Aff har revolutionerat avtal och upphandlingar för tjänsteentreprenader. ”Nyckeln till framgång är att branschens parter tillsammans står bakom Aff”, säger advokaten Pehr Jacobson

Senaste kommentarerna

  • Tar strid om bisysslorHur många i kommunledningen och politikerna har bisysslor eller närstående som deltar i upphandlingarna och lämnar anbud. Blotta misstanken om...
  • Tar strid om bisysslorDenna fråga bör tas i "rätt ände", vilket är att först anta riktlinjer för medarbetares bisysslor. Om en medarbetare med...
  • Säger nej till LOU-undantagUtmärkt!
  • Säger nej till LOU-undantagMycket bra.
  • Säger nej till LOU-undantagBra

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Agil upphandling | 9 november
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 november
  • LOU på två dagar | 28-29 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

”Kursen gör SUA begripligt”

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Upphandla hotell- och logitjänster

Visst skulle det kännas bra att ha kostnadskontroll och veta att medarbetarna är nöjda med sina hotellnätter? Ett sätt att garantera det är att göra medvetna upphandlingar av logitjänster. I vår pdf får du tips och råd kring hur du kan gå tillväga.

Avsändare: Scandic

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Upphandla för rikets säkerhet

Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Pernilla Norman, advokat och expert på säkerhetsskyddad upphandling, leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »