Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

I konfliktens hetta: empati kan stilla konfliktstormar

KarriärNär chefen skäller men man inte förstår varför - vad gör man då? Här är sju tips.

| 2015-04-17

Förr eller senare kommer den: konflikten med en chef. Det handlar inte om dig eller jobbet, utan om att organisationen fallerar. Projektet har gått fel. Resultat eller mål har inte infriats. Och någon bär ansvaret, inte sällan chefen. Men skulden för ett misslyckande måste fördelas på personalen. När man som anställd tvingas klä skott för misstag, oklarheter i organisationen, eller en chef som har svårt att tala om vad som ska göras, finns många sätt att gå i svaromål, utan att hamna i ett ställningskrig:

Använd empati
Empati är grunden för att förstå motståndaren. Empati handlar inte bara om medkänsla, utan dess kognitiva komponent, medtanke, det vill säga att kunna sätta sig in motpartens situation och dennes svarsbeteende. Första nivån handlar om att vara medveten om att den andra faktiskt är en medveten och kännande person. Den andra nivån är att inse att personen också kan ha en insikt om att man själv är en medveten person. Tredje nivån är svårare: nu handlar det om att ha ett medvetande om att den andra personen är medveten om att du är medveten om denne. Och så vidare. Teoretiskt kan sådana tankespiraler veckla ut sig i upp till sju steg. 

Konfrontera med sakargument
Beskriv situationen sådan den är, som du upplever den. Vad du faktiskt gör, kan och har utfört. Minns den klassiska historien om de brittiska järnvägsarbetarna, som när de utsattes för orealistiska krav och strejkförbud knäckte hela organisationen genom att börja utföra alla arbetsuppgifter exakt enligt de instruktioner som fanns, istället för att som tidigare rädda tidtabellen genom att skippa tidsfördröjande säkerhetsrutiner. Den som utsätts för orimliga eller motsägelsefulla krav måste tänka som en brittisk järnvägsarbetare.

Låt andra chefer sköta konflikterna
Din roll som medarbetare är inte att rädda ett företag eller ett projekt i kris, men att bidra med konstruktiva förslag för hur så kan ske. Men det är chefen som håller i rodret, kompassen och kartan. Och det är chefen, ingen annan, som kommer att hållas ansvarig.

En otrevlig chef kan vara en chef med problem
Det är lätt att känna skuld om chefen lyckas plantera sin argumentation så att det framstår som att brister hos medarbetaren ligger bakom problemen, när det är affärsmodeller, exekvering eller processer som inte fungerar. Svara med konstruktiva frågor som öppnar för en dialog: "Hur då?", "Vad menar du med det?"

Svara aldrig med personargument
Det finns två typer av personargument: sådana som är relaterade till beteenden och sådana som avser egenskaper. De senare bör vara bannlysta, eftersom de ofta låser en förhandlings- eller konfliktsituation. Däremot så kan man efterfråga tydliga arbetsinstruktioner.

Skaka av dig struntpratet
Stressystem är något vi alla är utrustade med. Låt stressen flöda en stund, känn hur det skakar i kroppen och låt det sedan sakta rinna av. Tankar om katastrofer och annat kommer från interna stressystem som är skapade för att identifiera faror som vi levt med under evolutionens gång. Act, mindfullness och annat är bra vägar att hantera sådana tendenser.

Ha bra relationer med andra medarbetare
Ofta kan en dålig chefs beteende resultera i dysfunktionella motreaktioner: man pratar illa om chefen istället för att se till det positiva i interaktionen med andra medarbetare. Om en chef trots upprepade brister ändå fortsätter som tidigare, så är det enda rätta att gå till facket.

Läs mer: Karriärnyheter CheferKarriärKonflikter

Martin Wallström

martin.wallstrom@idg.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

När tog allvaret över?

KRÖNIKA

För en ganska kort tid sen insåg jag att jag numera går till jobbet med en helt annan känsla i kroppen än tidigare. Det var svårt att känna exakt vad det var men efter några dagar av funderingar slog det mig till slut, skriver Ingrid Hammarstrand.

Sanna Wallerstedt

LOU-utskott lanserar checklistor

Byggföretagen vill med nya checklistor öka förtroendet för offentlig upphandling och bidra till sund konkurrens.

Malmö

Stärker kontrollen med ny funktion

Malmö stad inrättar en specialfunktion för att följa upp sina leverantörer med särskilt fokus på att motverka arbetslivskriminalitet.

Förvaltningsrätten i LUleå

Utdömt avtal ogiltigt igen

Luleå kommun fälls återigen för ett ogiltigt avtal med SOS Alarm om larmtjänster och stämplas av Förvaltningsrätten för en form av lögner om processen.

Jenny Lilja

Tar över i Jönköping

Karriär

Jenny Lilja blir Jönköpings kommuns nya upphandlingschef efter att ha rekryterats från samma tjänst på Domstolsverket.

Andreas Doherty

Breddad ”bas” ger EU-perspektiv

Upphandlingsmyndighetens statistikbas har vidgats till att delvis täcka in även EU-data och fram träder en bild av stora skillnader i sättet att upphandla mellan olika EU-länder.

Lediga jobb

Upphandlare med några års erfarenhet till Sigtuna kommun

Avtals- och systemförvaltare till Käppalaförbundet

Avtalsförvaltare/avtalscontroller till Stockholm vatten och avfall

Sourcing Category manager till Inera

Vi söker dig som är upphandlare eller inköpare och vill ta steget till att bli upphandlingskonsult

  • Laholmsbuktens VA söker upphandlingsansvarig!

Senaste nyheterna

När tog allvaret över?När tog allvaret över?
LOU-utskott lanserar checklistorLOU-utskott lanserar checklistor
Stärker kontrollen med ny funktionStärker kontrollen med ny funktion
Utdömt avtal ogiltigt igenUtdömt avtal ogiltigt igen
Tar över i JönköpingTar över i Jönköping
Breddad ”bas” ger EU-perspektivBreddad ”bas” ger EU-perspektiv
Kritik mot ”förlorat årtionde”Kritik mot ”förlorat årtionde”
Stor skillnad med publika resultatStor skillnad med publika resultat
ANNONS FRÅN B3 UPPHANDLING

Elektronisk inköpsprocess – ­”Hur kommer vi vidare?”

Sedan lagen om e-faktura trädde i kraft hanteras ca 80% av fakturaflödet elektroniskt i offentliga organisationer, men fakturamatchning och e-beställning fortsätter att ligga på förhållandevis låga nivåer. Hur kommer vi vidare?

Senaste kommentarerna

  • Fånge i systemetSom upphandlare har man inte koll på hur prismatrisen i TS svarar/beter sig om någon fyller i negativt pris. Här...
  • Digitaliserar för miljönDet här ska bli spännande att följa. Jag hoppas verkligen att Upphandling24 gör en uppföljning på detta så att vi...
  • Lycksele upphandlar kossorBra och innovativt upplägg! Det här vill vi se mer av och som upphandlare är det denna typen av innovativa...
  • Lycksele upphandlar kossorBra jobbat Lycksele, kul att se även en mindre kommun ta detta steg för en levande landsbygd och framförallt att...
  • Fånge i systemetDet är väl inte mer än rimligt att upphandlande organisationer känner till hur deras upphandlingssystem fungerar i olika situationer? TendSign...
ANNONS FRÅN AFF

Vem ska vara ombud för entreprenaden?

Vi håller på med en upphandling av parkskötsel. Vem ska stå som ombud för entreprenaden? Vi på upphandlingsenheten ansvarar för alla avtal och borde vara ombud, samtidigt är det parkavdelningen som ska sköta entreprenaden operativt. Vad säger Aff?

Aktuella utbildningar

  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 11 december
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 18 januari
  • Anbuds­utvärdering | 20 mars
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 21 mars
  • Agil upphandling | 9 april
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 10-11 april
  • Leda upphandlingar effektivt | 29 april
  • Hållbar upphandling | 7 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2024
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2024
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Våren 2024
  • LOU på två dagar | 15-16 maj
ANNONS FRÅN PARMACO

Dags att höja nyttjandegraden i svensk byggnation

Sverige står inför en rad utmaningar när det kommer till hur vi bygger hållbara samhällen. Från demografiska svängningar till klimatförändringar, ekonomi och teknologi, det är tydligt att vi måste tänka nytt och smart för att konstruera resistenta samhällen anpassade för framtidens förändring.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Följ upp avtal – hitta välfärdsbrotten
  • Säkerhetsintressen styr upphandling
  • Öppen men tydlig utvärderingsmodell
  • Hållbart beställarengagemang
  • Kammarrätten vägleder om preklusion
  • Varför samarbetar inte fler företag?
  • Hyresundantag och byggherretjänst
  • Svepande påståenden räcker inte
  • Myndighets mejl måste lämnas ut
  • ”Mer av detta” – Praxisdagen 2023
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Undvik falluckor vid ramavtal!

– Det är så spännande att borra ner sig i de juridiska frågeställningarna som gäller just ramavtal och avrop från ramavtal. Hur kan du upphandla och använda dig av ramavtal på ett så praktiskt sätt som möjligt? Det frågar sig Mathias Sylvan, som leder kursen Ramavtal. Men han varnar också för de minor du kan gå på.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »