– Handläggningen har dragit ut på tiden betydligt mer än vad som är rimligt och strider mot LOU:s krav på skyndsamhet. Det är väldigt olyckligt och ställer till det mycket, säger Ola Kroon, inköpschef på allmännyttans inköpsfunktion, om att dom dröjer.
Ramavtalet gäller tvättstugeutrustning, bland annat tvättmaskiner, och är ett av HBV:s avtal som omsätter mest i kronor. Under förra avtalsperioden var omsättningen 635 miljoner kronor och utnyttjades av 359 medlemmar, främst kommunägda bostadsbolag.
Electrolux ansökte om överprövning till Förvaltningsrätten i Stockholm 9 december i fjol och därefter följde en förhållandevis intensiv skriftväxling under drygt två månader.
Men efter en halvårslång ”tystnad” i målet har HBV reagerat med en hemställan till domstolen om att ”utan ytterligare dröjsmål” komma med ett avgörande. HBV har även publicerat en text på sin webbplats.
– Vi har inga invändningar mot LOU eller mot att våra beslut prövas – det är inte där problemet ligger. Utmaningen är den orimligt långa handläggningstiden. I vanliga fall fungerar kravet på skyndsamhet ganska väl numera, säger Ola Kroon.
I ett mejl till Förvaltningsrätten lyfter advokat Magnus Ehn, Kahn Pedersen, som ombud för HBV fram en rad problem med nuvarande situation.
Nödvändiga nyinvesteringar skjuta på framtiden, risk för ”begränsad kapacitet” för hyresgästerna och sämre villkor genom direktupphandlingar framhålls som problem av HBV.
Borde ni tagit mer höjd tidsmässigt för upphandlingsprocessen?
-Jag tycker nog att vi har tillräcklig höjd för större ramavtal som detta med ett riktmärke på sex månader från tilldelningsbeslut till avtalsstart. Det brukar kunna rymma en domstolsprocess. Men det är alltid en balans och där affärsmässiga nackdelar med större tidshöjd ska vägas mot risken att bli avtalslösa, avslutar Ola Kroon.
Upphandling24 har via mejl sökt Förvaltningsrätten i Stockholm för en kommentar men utan att få svar.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer