Det blir Veolia Transport som får sköta regionaltågtrafiken på Emmabodabanan. Uppdraget består av Krösatågstrafik och regionaltågstrafik mellan Emmaboda och Karlskrona samt Emmaboda-Kalmar och Hässleholm-Växjö.
Redan idag står Veolia för Öresundstågstrafiken på den svenska sidan och Kustpilentrafiken i Kalmar län på Stångådalsbanan och Tjustbanan. Karl-Johan Bodell, trafikdirektör vid Kalmar Länstrafik, är glad över valet av trafikutövare:
– Veolia har tidigare visat sig vara mycket kompetenta att sköta den här typen av trafik. Här i Kalmar län får vi nu också samma entreprenör för den nya regionaltågtrafiken som vi redan har för Öresundstågen och Kustpilen och det är en stor fördel.
Trafikstarten för samtliga sträckor är planerad till 15 december. Passagerartrafiken på den sex mil långa banan Emmaboda-Karlskrona kommer då åter igång efter ett omfattande upprustningsarbete.
Det nya avtalet gäller fram till i december år 2018 och kan därefter förlängas i ytterligare tre år. Kontraktssumman på 57,8 miljoner kronor per år fördelas mellan Blekingetrafiken, Kalmar Länstrafik, Länstrafiken Kronoberg och Skånetrafiken.
– Det här är för oss en naturlig utökning av den tågtrafik vi redan idag bedriver i södra Sverige, säger Mikael Danielsson, affärsområdeschef vid Veolia Transport, som betonar att det kommer det att betyda fler och bättre resmöjligheter för kunderna.
Mikael Danielssons målsättning är att erbjuda resenärerna en attraktiv tidtabell med hög kvalitet. Tillförlitlighet och tillgänglighet regleras genom kvalitetsincitament.
– Vi vill arbeta aktivt med kollektivtrafikmyndigheterna för att förbättra trafiken och locka nya kunder till att resa kollektivt. Om vi skall lyckas med att öka kollektivtrafikens marknadsandelar måste vi alla arbeta tillsammans.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer