Upphandlingarna inom järnvägstrafiken påverkar dem som arbetar med spårbunden trafik med DSB First som ett av många varnande exempel. Sekos medlemmar vittnar allt oftare om otrygghet och dumpade villkor i samband med offentlig upphandling.
Detta betyder inte med automatik att Sekos medlemmar alltid får sämre villkor efter en upphandling. Men klart är att upphandlingar innebär en gnagande oro för förlorade semesterdagar, lägre lön eller delade turer.
Förbundet har i rapporten Spårlöst försvunna rättigheter (pdf) granskat 21 upphandlingar. Dessa upphandlingar har gjorts av regionala kollektivtrafikmyndigheter som SL, Skånetrafiken, Uppsala Lokaltrafik och Västtrafik.
I 16 fall av 21 har de regionala kollektivtrafikmyndigheterna varken ställt krav på verksamhetsövergång eller på bibehållna villkor. Den i särklass bästa upphandlingen, ur ett arbetstagarperspektiv, är gjord av Skånetrafiken.
Enligt rapporten skyller politiker och myndigheter ofta på EU-rätten. Klart är dock att både EU-rätten och den svenska lagstiftningen ger stort spelutrymme att ställa krav på såväl bibehållna villkor och verksamhetsövergång. Speciellt inom spår- och järnvägstrafiken där lagstiftningen, genom EU:s kollektivtrafikförordning, är som mest generös.
Seko noterar också att det i 19 fall av 21 inte fanns krav på huvudentreprenörsansvar. Ingen av de studerade upphandlingarna hade krav på att kommande operatör ska tillämpa efterforskningsförbud eller meddelarskydd.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer