Trafikverket har ifrågasatt upphandlingen. En flyglinje som ska flyga regelbundet måste, enligt verket, upphandlas enligt en EU-förordning och det kan bara staten göra. Region Värmlands jurister har kommit fram till en annan slutsats.
– Vi har låtit den främsta expertisen som finns i Sverige titta på det här och det är fullt möjligt att upphandla flygtrafik. Vi har också kommit fram till att Karlstad Airport är den part som är bäst lämpad att vara den upphandlande enheten, säger Lars Christensen.
Enligt Region Värmlands jurister finns det inte några hinder eftersom EU-förordningen bara gäller om flygplatsen omfattas av trafikplikt. All trafik som staten finansierar omfattas av trafikplikt, men staten finansierar inte längre Karlstad Airport.
Under gårdagens möte berättade regiondirektören Lars Christensen för regionstyrelsen att man undersökt alternativ som ger en långsiktigt hållbar lösning där avtal och kostnader är tydliga och att man kommit fram till att en upphandling är det bästa alternativet.
Nu ska Region Värmland, inför ett beslutande möte den 22 september, ta fram ett förslag till en avsiktsförklaring om att dels medfinansiera en flyglinje och dels bistå med kompetens.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer