Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Kan LOV användas vid upphandling av HVB-hem?

Juridisk krönikaSvårigheterna att upphandla hem för vård och boende, HVB, för barn och unga har uppmärksammats på flera håll, bland annat i Upphandling24. Fler unga flyktingar innebär ett tryck på kommuner att snabbt få fram fler hem. Kan Lagen om valfrihetssystem, LOV, vara lösningen? Olof Larsberger och Carl Norén, Kastell Advokatbyrå, resonerar.

| 2016-05-04

Inköp Gävleborg har gått i bräschen i denna fråga och tillhandahåller HVB för barn och ungdom genom LOV. Frågan är dock om detta är lagenligt. Vårt svar: Varför inte? Rättsläget får dock betecknas som oklart.

Ett valfrihetssystem innebär som bekant att den upphandlande myndigheten överlåter till brukaren att välja utförare bland de leverantörer som är anslutna till valfrihetssystemet. Tillämpning av ett valfrihetssystem är alltså ett alternativ till upphandling.

I LOV regleras förutsättningarna att tillämpa valfrihetssystem inom de områden som omfattas av lagen. En grundläggande fråga är just vilka dessa områden är.

Med andra ord: Vilka tjänster kan bli föremål för ett valfrihetssystem enligt LOV. Kan HVB för barn och ungdom insorteras? Här har man kunnat urskilja skiftande meningar i den senaste mediedebatten.

Låt oss göra ett försök att reda ut: Av 1 kap 1 § LOV framgår att lagen gäller tjänster inom hälsovård och socialtjänster som är upptagna som B-tjänster i kategori 25 i bilaga 3 till Lagen om offentlig upphandling, LOU. Av lagtexten framgår uttryckligen att lagen inte gäller tjänster som omfattas av cpv-kod 85311300-5, ”Barn- och ungdomsomsorg”.

Såvitt vi förstår har dock Inköp Gävleborg angivit cpv-kod 85311000-2, ”Social omsorg med inkvartering” i samband med inrättande av valfrihetssystem rörande HVB för barn och ungdom. Sådana tjänster utgör tjänster inom kategori 25, ”Hälsovård och socialtjänster”, i bilaga 3 till LOU.

Frågan om HVB för barn och ungdomar utgör sådana tjänster som omfattas av LOV och som därmed skulle kunna omfattas av ett valfrihetssystem enligt denna lag synes ytterst handla om under vilken cpv-kod sådana tjänster rätteligen ska insorteras under.

Lyfter man blicken något från denna ”cpv-kodsexersis” och i stället ställer sig frågan om syftet med avgränsningarna rörande LOV:s tillämpningsområde hittar man viss ledning i förarbetena till lagen.

I motiven (prop. 2008/09:29, sidan 60) anges att ”[L]agen bör […] inte vara tillämplig på valfrihetssystem inom barn- och ungdomsomsorg” och att ”[A]nledningen till detta är att barn- och ungdomsomsorg och de valfrihetssystem som finns inom dessa områden regleras på annat sätt, genom skollagstiftningen”.

De tjänster som exkluderats från LOV:s tillämpningsområde skulle alltså vara valfrihetssystem som regleras i skollagstiftningen. Såvitt vi kan förstå åsyftas här frågor rörande skolval med mera. Sådana frågor har emellertid ingenting med HVB för barn och ungdom att göra.

Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, gjorde redan år 2010 bedömningen att inrättande av ett valfrihetssystem enligt LOV rörande HVB för barn och ungdom skulle vara möjligt (se rapporten ”Upphandling och uppföljning av HVB”, sidan 27).

SKL motiverar dock inte det rättsliga i sitt ställningstagande närmare men konstaterar att det i sådant fall skulle vara brukarna, det vill säga ungdomen eller vårdnadshavare, som skulle välja utförare. I kölvattnet av Inköp Gävleborgs ställningstagande har även andra upphandlande myndigheter, bland andra Eskilstuna kommun, gjort bedömningen att HVB för barn och ungdom omfattas av LOV.

Detta förefaller, enligt vår uppfattning, vara rimliga bedömningar. Som framgått ovan synes syftet med att exkludera tjänster inom barn och ungdomsomsorg från LOV:s tillämpningsområde ha tagit sikte på valfrihetsfrågor inom skollagstiftningen och inte exempelvis tillhandahållande av HVB för barn och ungdom.

Enligt vår mening är det därför korrekt att insortera de senare tjänsterna inom kategorin ”Social omsorg med inkvartering” – och därmed inkludera tjänsterna i LOV – snarare än inom kategorin ”Barn- och ungdomsomsorg” och utanför LOV:s tillämpningsområde.

Såvitt vi vet finns det dock inte någon vägledande praxis på området.

Rättsläget får därför betecknas som osäkert, varför viss ödmjukhet är påkallad. Vi kommer med intresse följa den fortsatta utvecklingen inom detta område och välkomnar ett klargörande avgörande i frågan.

Av: Olof Larsberger och Carl Norén

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Kan LOV användas vid upphandling av HVB-hem?"

  1. B1 skriver:
    4 maj, 2016 kl. 17:22

    Fördelarna med att använda LOV för detta är onekligen stora.

    Hur fungerar själva valfriheten när man använder LOV för HVB? Enligt LOV ska den enskilde få saklig information om alla antagna leverantörer och sedan välja fritt. Placering av unga sker väl förhoppningsvis utifrån andra kriterier än den enskildes helt fria val?

  2. LXV skriver:
    5 maj, 2016 kl. 11:20

    Då uppstår frågan hur är antagandet av leverantörer reglerat i LOV? Det enkla svaret är att LOV inte reglerar upphandlingsområdet överhuvudtaget.

    Att använda sig av LOV som ett slags smyginförande av EU Direktivets bestämmelser om dynamiska inköpssystem vid upphandling av HVB är en pragmatisk, dock lagstridig lösning. Tyvärr är svenskt rättsväsende ute och cyklar angående denna frågeställning.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Bolagsverket

Kontrolltjänst med förhinder

En första, begränsad version av Bolagsverkets tjänst för samordnad registerkontroll kan vara klar i slutet av 2026. Myndigheten ser dock en rad svårigheter i utvecklingsarbetet fram till en planerad slutprodukt 2028.

Riksdagsenighet om IPI

Upphandlingslagarna går mot nya ändringar 1 juli efter riksdagsbeslut som anpassning till EU:s IPI-förordning.

Foto: Mostphotos

Utlovar enklare annonsering

Verktyget Tendsign kritiseras för att vara svårt och tidsödande att använda för efterannonsering. Nu utlovar leverantören Mercell förbättringar.

Nya perspektiv från syd

Karriär

Inköp och IT som tidigare – men också en helt ny form av offentligt styrd organisation. Anna Lipkins nya chefstjänst på Skånes kommuner har både inslag av ”gammalt och nytt”.

Växer med kommunsamverkan

Stenungsunds kommuns inköpsorganisation växer med ett nytt uppdrag för kommungrannen Tjörn.

Foto: Magnus Laupa.

Politisk träta om extramiljoner

Oppositionen i Region Uppsala ville se en särskild satsning på inköpsorganisationen med sex miljoner kronor i tillskott. Men den politiska ledningen ser initiativet som överflödigt.

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Upphandlare med inriktning mot entreprenad

Senaste nyheterna

BolagsverketKontrolltjänst med förhinder
Riksdagsenighet om IPI
Utlovar enklare annonsering
Nya perspektiv från syd
Växer med kommunsamverkan
Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall
Politisk träta om extramiljoner
Inköpsvolymen ökar kraftigt
Slottner.Fler ska arbeta mot korruption
Upphandlare med inriktning mot entreprenad
Han är KKV:s nye chefsjurist
Stämmer leverantör på miljoner
Människan bakom arbetet i avtalet
Eleonor är Västerås “avtalsdetektiv”
Upphandlare pressas av AI-anbud
Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Fel förkasta lågt anbud
Granskar mutor i upphandling
I snitt 111 anbud – per konstupphandling
Avtalscontroller för en dag
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide–upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Politisk träta om extramiljoner
  • Han är KKV:s nye chefsjurist
  • Inköpsvolymen ökar kraftigt
  • Fler ska arbeta mot korruption
  • Stämmer leverantör på miljoner
  • Utlovar enklare annonsering
  • Upphandlare pressas av AI-anbud
  • Människan bakom arbetet i avtalet
  • Eleonor är Västerås “avtalsdetektiv”
  • Nya perspektiv från syd

Läsarnas åsikter

Yngve Westerlund, MobistikUtveckling : Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Tack Nobina för ett välinformerat och viktigt inlägg kring den särskilda kollektivtrafiken, som i Danmark går under samlingsnamnet Flextrafik. Här…
Wild Boy : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Offentlighetsprincipen mm i alla ära men det känns mer än olustigt att behöva ge uppgifter om min arbetsgivares och min…
Jonte : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Håller med Peter! Tendium känns lite som bondfångeri i vetenskaplig förklädnad. Vi som jobbar med upphandling har väl alla råkat…
Joker : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Less upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Ja håller fullt ut med alla kommentarer ovan. Har givit upp på att efterannonsera om jag har flera anbudsområden och…
Peter Karlsson : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Vad är det här för rapport? "Offentlig upphandling har länge varit ett område präglat av bristande transparens" följt av "Tendiums…
Tony King : Frågorna som stoppar städfusk
Branschorganisationer brukar normalt sparka bakut när det offentliga inköpare vill styra upp saker och ting så man får se detta…
SvenAntenn : Därför uteblir efterannonserna
Så är det förvisso, men om nu efterannonseringen fyller en så vital funktion för att garantera konkurrens och den fria…
Senior upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Att vi har ett regelverk som försvårar för oss upphandlare är naturligtvis irriterande och ett potentiellt arbetsmiljöproblem men ändock något…
Jan Löfgren : Frågorna som stoppar städfusk
Kravet på att personalkostnaderna ska vara minst 70% av omsättningen är inte förenligt med LOU:s proportionalitetsprincip, då kravet varken är…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Hållbar upphandling | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »