KD-riksdagsledamoten Magnus Jacobsson tog upp frågan i en riksdagsdebatt nyligen efter att ha besökt Karlstad aiport (bilden) och tagit del av kritiken mot nuvarande upphandlingsmodell.
-Jag tog intryck av deras argument kring behovet att även på lokal och regional nivå kunna upphandla flyglinjer. KD som parti har inte tagit ställning, men personligen anser jag att man bör titta på denna fråga i en utredning, säger Magnus Jacobsson, som hoppas få med en sådan i partiets kommande trafikpolitiska motion.
Flygplatserna i Karlstad och Jönköping befinner sig i ett dilemma sedan det företag som upphandlats som operatör för en gemensam flyglinje till Frankfurt gått i konkurs.
En ny upphandling vågar sig inte flygplatserna på eftersom motståndet från statlig nivå – Trafikverket och regeringen – är kompakt.
Rättsläget är oklart, men staten hänvisar EU-bestämmelser som skulle ge ensamrätt till staten att upphandla flygtrafik.
Mikael Lundström, ordförande i Karlstads kommunala flygplatsbolag, är frustrerad över regeringspolitiken och säger till SvT Värmland:
-Regeringen omyndigförklarar regioner och kommuner i den här frågan och istället borde vi själva få bedöma om det är regionalekonomiskt relevant att satsa pengar på att göra en upphandling. Risken är att näringslivet utarmas om vi inte kan erbjuda bra flygförbindelser
Magnus Jacobsson, som är andre vice ordförande i trafikutskottet, har själv erfarenhet av styrelsearbete för flygplatsstyrelsen i Trollhättan-Vänersborg.
-Jag känner därför väl till de ekonomiska svårigheter som är förknippade med att driva mindre och medelstora flygplatser. Att ge kommunala och regionala huvudmän laglig rätt att genomföra egna upphandlingar skulle kunna förbättra den egna flygplatsens ekonomi, säger Magnus Jacobsson.
-Det kan tyckas märkligt att kommuner idag ekonomiskt får stödja mark och anläggningar som behövs för en fungerade flygplats, men att staten har ensamrätt att upphandla flyglinjer. Men samtidigt är det viktigt att en ordentlig utredning tittar på konsekvenserna av att bredda möjligheterna att upphandla flyg. Frågor som hur det går ihop med EU:s statsstödsregler och om kommuner klarar att ta ett mer operativt ansvar är viktiga att belysa.
Karlstad airport undersöker nu möjligheterna att komma igång med en flyglinje till Frankfurt igen genom andra lösningar än en upphandling,
Den trafik som bedrevs fram till konkursen byggde på ett årligt ekonomiskt tillskott på nästan 24 miljoner kronor från Karlstad kommun, Jönköpings kommun och Region Värmland.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer