Konkurrensverket vänder sig till förvaltningsrätten med krav på att Karolinska universitetssjukhuset ska betala 500 000 kronor i upphandlingsskadeavgift.
Bakgrunden är att sjukhuset, som tillhör Stockholms läns landsting, direktupphandlat en viss artroskopisk kirurgi utan att ha annonserat affären. Detta är i strid mot brutit mot 15 kap. 4 § LOU.
– Med annonsering ökar möjligheterna att det är den bästa leverantören som vinner kontraktet, säger Dan Sjöblom, generaldirektör för Konkurrensverket.
Det avtal som Karolinska universitetssjukhuset i november i fjol tecknade med Capio Artro Clinic rör för patienter som är 15 år eller yngre. Avtalets värde uppgår till minst sju miljoner kronor.
– Utan annonsering får andra tänkbara leverantörer inte möjlighet att lägga anbud och redovisa vad de skulle kunna leverera, och till vilket pris.
Sjukhuset har under Konkurrensverkets utredning (pdf) invänt att det har funnits synnerliga skäl att hoppa över annonsering. Avtalet har ingåtts för att tillförsäkra vården i enlighet med skyldigheter som följer av kommunallagen samt hälso- och sjukvårdslagen.
Enligt Konkurrensverket finns det inga omständigheter som medför att sjukhuset har haft rätt att bortse från annonseringsskyldigheten. Tid har funnits för en annonserad upphandling.
Ett bevis på ånger kan vara att Karolinska universitetssjukhuset under Konkurrensverkets pågående granskning valde att säga upp avtalet med Capio.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer