Polismyndigheten söker inköpare till It-avdelningen som vill göra skillnad på riktigt

Vill du bli en av oss som driver polisens inköp inom it och telefoni framåt och därigenom bidrar till att effektivisera den polisiära verksamheten?

Beskrivning av arbetsplatsen

Som anställd på it-avdelningen är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden och en möjlighet att göra skillnad på riktigt.

Våra system används i polisernas vardag – dygnet runt, året runt. Från ett ingripande mitt i natten till att färdigställa en förundersökning inför en rättegång.

Polisens it-avdelning har cirka 800 anställda och ansvarar för all it som används av myndighetens cirka 30 000 medarbetare. Sektionen It-Inköp tillhör It-avdelningens kansli med uppdrag att aktivt verka för en effektiv nationell inköpsprocess i syfte att uppnå bästa totalekonomi för Polisen samt bidra till att Polisens övergripande mål uppfylls på ett rättsäkert sätt.

Är det dig vi letar efter?

Är du en person med ordningssinne, starkt personligt driv, förmåga att leverera samt gillar att ge service? Då kan polisen vara arbetsplatsen för dig.

Vi söker en driven och lösningsorienterad inköpare till gruppen Beställning och avtalsstöd som ingår i sektionen it-Inköp.

Sektionen it-Inköp har som uppdrag att aktivt verka för en effektiv nationell inköpsprocess i syfte att uppnå bästa totalekonomi för Polisen samt bidra till att Polisens övergripande mål uppfylls på ett rättsäkert sätt. I gruppen Beställning och avtalsstöd tillgodoser vi verksamhetens inköpsbehov på ett professionellt och engagerat sätt på en operativ och taktisk nivå.

Beskrivning av arbetsuppgifter

Vi söker nu dig som vill arbeta som inköpare i en bred och varierad roll. I arbetet kommer du att arbeta tvärfunktionellt i nära samarbete med både medarbetare inom den egna sektionen men även med specialister och produktägare inom it-verksamheten.

I rollen kommer du både arbeta individuellt under eget ansvar och arbeta i grupp. Rollen kräver att du är prestigelös då du kommer att arbeta med gruppens samtliga förekommande uppgifter samt att du drivs av att vilja utveckla och vill vara med och utveckla funktionen vidare. Sektionen står inför att införa metoden kategoristyrning och det är av vikt att du är van vid förändringsarbete då sektionens och gruppens sätt att arbeta kommer att påverkas.

Arbetet så som det ser ut i dag innebär bland annat ansvar för: 

  • bistå produktägare i att upprätta korrekta beslutsunderlag (enligt gällande lagstiftning och internt regelverk) för beställning från befintliga avtal, direktupphandlingar samt vid förlängning/förändring av avtal
  • upprättande av leveransavtal samt underlag för förlängning av-, förändring av- eller avslutande av avtal
  • leverantörskontakter i samband med inköp såsom till exempel inhämtning av offerter och produktinformation etc.
  • aktiviteter inom ramen för avtalsförvaltning så som t.ex. inskanning och publicering av avtal i myndighetens avtalsdatabas, registervård, påminnelsehantering samt avslutande av ärenden och arkivering. Gruppen ansvarar även för eftersök och utlämnande av avtal samt framtagning av rapporter ur avtalsdatabasen. Tillkommande aktiviteter inom ramen för avtalsförvaltning kommer att tillföras gruppen
  • sammanställning av data till rapporter av olika slag
  • kreditupplysning och skattekontroll av leverantörer
  • administrativa uppgifter såsom t.ex. utlämnande av allmän handling, inskanning och publicering av undertecknade beslutsunderlag, framställning av dokumentation såsom till exempel rutinbeskrivningar och checklistor samt säkerställa att gruppens information på avdelningens wiki är korrekt och uppdaterad
  • vägleda och ge service i frågor om inköp till produktägare och övrig verksamhet
  • identifiera och driva förbättringsaktiviteter inom det egna verksamhetsområdet
  • ansvar för dokumentation, analys och uppföljning av direktupphandlingar

Kvalifikationer

Vi söker dig som:

  • har minst två års utbildning inom inköp, upphandling, avtalsförvaltning eller annan motsvarande utbildning relevant för arbetsuppgifterna

Vidare ska du ha minst tre års erfarenhet från att ha arbetat som inköpare, inköpsansvarig, upphandlare, inköpskoordinator, avtals- eller inköpscontroller samt ha erfarenhet av:

  • arbete med hela inköpsprocessen, från att behov uppstår till att avtal tecknas
  • arbete i ärendehanterings- och/eller inköpssystem
  • vana av att läsa och förstå avtal
  • aktuell erfarenhet av att arbeta med metoden kategoristyrning
  • avtalsförvaltning, både processen och ha erfarenhet från operativt/administrativt arbete i avtalssystem
  • vana att driva förändringsarbete
  • arbete inom inköpsstyrning och/eller avtalsuppföljning på kvalificerad nivå

Du behöver behärska svenska väl, både i tal och skrift.

Meriterande

Det är meriterande om du har erfarenhet kring något av följande områden:

  • Qlikview
  • aktuell erfarenhet av arbete i upphandlings- och avtalssystemet Kommers
  • erfarenhet av offentlig sektor och LOU
  • erfarenhet av att upprätta spendanalys, både i Excel och i spendverktyg
  • arbete i Excel med stora datamängder inklusive att arbeta med Pivot (tabell och diagram)

Personliga egenskaper

Arbetsuppgifterna ställer krav på personliga egenskaper som innebär att du behöver vara analytisk, kreativ, processorienterad, initiativrik och drivande i uppdragen samt känna dig trygg i situationer som kräver hög integritet.

Du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, på svenska och engelska. Du förväntas även ha en förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med kollegor samtidigt som du är öppen för att stödja kollegor inom närliggande arbetsområden. Vi tror vidare att du har sinne för ordning och reda samt förmåga att prioritera då arbetsbelastning och tempo stundvis är högt

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Kontaktperson

Vill du veta mer? Välkommen att kontakta gruppchef Camilla Karlsson, tfn 010-564 18 15.

Fackliga representanter

Facklig information lämnas av: Kent Svärd, SACO, tfn 010-56 34 21; Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10; Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92 Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27.

Övrig information

Arbetsort: Stockholm, Kungsholmen
Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning
Omfattning: Heltid
Arbetstid: Dagtid
Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll och säkerhetsintervju enligt säkerhetsskyddslagen) genomförs före anställning.

Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Vi erbjuder en arbetsplats med många intressanta arbetsuppgifter och yrkesgrupper. Vi bedriver vår verksamhet med det engagemang, den tillgänglighet och den effektivitet som vårt uppdrag kräver. Polisen arbetar aktivt med jämställdhet och mångfald och strävar efter att skapa en arbetsplats där skiftande erfarenhet och bakgrund tas till vara. Våra anställda har tillgång till ett friskvårdsutbud med goda träningsmöjligheter.

Ansökan

Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 10 januari 2019. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format.

Skicka din ansökan via e-post till jobb.na@polisen.se Märk din ansökan med  diarienummer: A625.145/2018 i mailets ärendemening.

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan via post till:

Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta hr.support@polisen.se

Den rättsliga grunden för behandling av personuppgifter är att du som kandidat samtycker till sådan behandling som en del av ansökan till tjänsten, där du som kandidat väljer vilken typ av personuppgifter som delas med Polismyndigheten i detta avseende. Observera att du som kandidat är berättigad att när som helst dra tillbaka det nämnda samtycket genom att kontakta Polismyndigheten.

Dina personuppgifter behandlas hos oss under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen, dock längst två år. Du som kandidat kan när som helst kontakta Polismyndigheten för att utöva rätten att få tillgång till, korrigera eller radera personuppgifter. Även för att begränsa eller invända mot behandlingen av din data samt rätten till dataportabilitet. Dessutom har du som kandidat rätt att lämna ett klagomål till dataskyddsmyndigheterna när det gäller behandling av dina personuppgifter.

De personer som har tillgång till personuppgifterna är rekryterande chef samt HR-konsulter hos Polismyndigheten. Har du frågor kring integritet, kontakta Polismyndigheten för ytterligare information. Mer information finns på www.polisen.se/personuppgifter/rattigheter

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se


Sista ansökningsdag
10 januari 2019

Diarienummer
A625.145/2018