Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

”Komplettera mera!”

DebattAtt anbud förkastas på grund av bagatellartade brister eller anbudsslarv är kostsamt för offentlig sektor och skadligt för konkurrensen och den goda affären. Nu vill vi försöka få till ett ändrat synsätt på förtydliganden och kompletteringar, skriver Erik Edström, tillförordnad upphandlingschef, och Sara-Li Olovsson, bolagsjurist, på SKL Kommentus.  

| 2019-11-22
Sara-Li Olovsson, bolagsjurist, SKL Kommentus, och Erik Edström, tillförordnad upphandlingschef, SKL Kommentus Inköpscentral.

Likabehandlingsprincipen innebär att inga brister i obligatoriska krav kan godtas (HFD 2016 ref. 37 I & II). Det är inte ens tillåtet att anta ett anbud trots att efterfrågad information finns på fel plats i anbudet (Kammarrätten i Göteborg, mål nummer 757-16).

Samtidigt har utvecklingen av den offentliga upphandlingen, till exempel i form av lagändringar, högre krav på informationssäkerhet och utvecklade hållbarhetskrav, inneburit längre och mer komplicerade förfrågningsunderlag samt större krav på dokumentation. Det har helt enkelt blivit svårare att lämna felfria anbud.

Möjligheten att anta ett anbud som innehåller brister är, som Högsta förvaltningsdomstolen har påpekat, beroende av möjligheten att begära komplettering eller förtydligande av det lämnade anbudet (HFD 2016 ref. 37 I & II).

Kammarrättspraxis gällande förtydliganden och kompletteringar av anbud är spretig och visar att det är svårt att göra rätt och att handlingsutrymmet är snävt. Det säkra alternativet för en tidspressad upphandlare som vill undvika överprövning är alltid att inte begära förtydligande eller komplettering, utan att i stället förkasta bristfälliga anbud oavsett hur bagatellartad bristen ter sig.

Vi tror att detta är skadligt. Vi riskerar att mindre eller ovana leverantörer skräms bort och att samma företag alltid vinner offentliga avtal. Offentlig sektor går då miste om nya innovativa företags varor, tjänster och byggentreprenader.

Till detta kommer att svårigheten att läka brister i anbud innebär enorma merkostnader för offentlig sektor. Ett exempel är Stockholms stads upphandling av it-stöd där ett mindre formaliafel i vinnande anbudet, efter överprövning, ledde till att staden blev tvungen att ingå ett avtal som var 912 miljoner kronor dyrare.

Likabehandlingsprincipen stoppar det mesta
Hur kommer vi då ifrån detta? I svensk praxis har tonvikten i princip legat på frågan vilka uppgifter som kan förtydligas eller kompletteras, och där har domstolarna ansett att likabehandlingsprincipen sätter stopp för nästan allt.

Men vi anser att man måste se likabehandlingsprincipen i ett större helhetsperspektiv. Lika viktig som frågan om vilka uppgifter kompletteringen eller förtydligandet avser, är den faktiska likabehandlingen av leverantörerna i en upphandling. Om kompletteringar och förtydliganden tillåts på ett förutsebart, och lojalt och likabehandlande, sätt borde dessa kunna tillåtas i fler fall.

Som vi ser det är den yttersta gränsen för vilka uppgifter som kan förtydligas och kompletteras att dessa inte får leda till att en anbudsgivare i själva verket lämnar in ett nytt anbud (EU-domstolens mål C-131/16 Archus p. 36). Med ”nytt anbud” menar vi att nya kommersiella villkor lämnas.

Förtydliganden och kompletteringar får därför inte innebära ändringar av priser, mervärden eller vilka varor, tjänster eller byggentreprenader som erbjuds. Att däremot förtydliga eller komplettera information om en produkts egenskaper utan att produkten byts ut, eller att anbudet kompletteras med formalia som saknas, innebär ingen materiell ändring av anbudet.

Ett tydligt exempel på en tillåten anbudsändring är bestämmelsen i 14 kap. 7 § LOU (grundar sig på artikel 63.1 andra stycket i LOU-direktivet), som innebär att en anbudsgivare ska byta ut ett företag vars kapacitet har åberopats i anbudet, om detta företag inte uppfyller de krav företaget har åberopats för eller ska uteslutas.

Säg att det åberopade företagets referensuppdrag inte kunde godkännas. Anbudsgivaren får då justera sitt anbud till att omfatta ett nytt företags kapacitet – en tydlig ändring av anbudet. EU-lagstiftaren tycker uppenbarligen att detta är förenligt med likabehandlingsprincipen.

Samtidigt undrar svenska upphandlare om anbudsgivare får komplettera sina referensuppdrag med värde, tidpunkt för utförande eller referensperson om det saknas i anbudet?

Det vore orimligt att likabehandlingsprincipen skulle innebära hinder mot mindre kompletteringar av exempelvis egna lämnade referensuppdrag när den tillåter omfattande justeringar för åberopade företag. Vår slutsats är att likabehandlingsprincipen tillåter mer omfattande kompletteringar och förtydliganden av anbud än många tror.

SKI inför nya riktlinjer för kompletteringar
Vi på SKI vill gå före och försöka bidra till en annan syn på förtydliganden och kompletteringar.

Vi inför därför generösa, likabehandlande och transparenta riktlinjer för förtydliganden och kompletteringar av anbud. I korthet innebär de att förtydliganden och kompletteringar kommer att begäras och tillåtas så länge de inte motsäger tidigare lämnade uppgifter, innebär att produkter eller tjänster byts ut eller ändras, eller att priser eller mervärden ändras.

Leverantörerna behandlas lojalt och på samma sätt. Alla ska få samma möjligheter att, i förekommande fall, förtydliga och komplettera sina anbud om situationerna är likvärdiga.

Riktlinjerna kommer att framgå av våra förfrågningsunderlag. Genom tydlighet och förutsebarhet garanterar vi likabehandling av leverantörerna. Vi hoppas därigenom kunna tillåta kompletteringar och förtydliganden i så många fall som möjligt, till gagn för konkurrensen och den goda affären.

Erik Edström
tillförordnad upphandlingschef, SKL Kommentus Inköpscentral

Sara-Li Olovsson
bolagsjurist, SKL Kommentus

 

 

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "”Komplettera mera!”"

  1. Jonas skriver:
    11 november, 2021 kl. 16:49

    Jag vill lyfta denna fråga. Förslaget är synnerligen pragmatiskt och genomtänkt. Sedan denna artikel skrevs för två år sedan, har det inkommit någon domstolspraxis som möjliggör denna flexibilitet, eller finns det praxis som talar däremot?

  2. Bo Nordlin skriver:
    18 november, 2021 kl. 16:21

    Hej Jonas, intressanta frågor. Vi skriver en artikel om detta som vi har publicerat på Inköpsrådet
    inkopsradet.se/upphandling/battre-affarer-med-komplettering/

  3. Maria skriver:
    22 januari, 2024 kl. 10:45

    Så bra! Det är så tråkigt att behöva förkasta anbud på grund av småfel.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Foto: Amanda Hallström.

Tioårsjubileum för marknadens pris

Karriär

Anbudspriset har delats ut sedan 2015 och tar emot nomineringar fram till 10 juni. ”Priset är ett bra sätt att sprida goda exempel.”, säger Ulrica Dyrke , ordförande i föreningen Anbudspriset.

Få upphandlar innovativt

Innovationsupphandling är katalysator för att öka Sveriges konkurrenskraft. Men för att kraften ska tas tillvara behövs mer stöd till upphandlarna. Det framgår av en ny rapport.

Vidareutbildning inom offentlig upphandling

Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling

Utbildning

Vill du utbilda dig inom offentlig upphandling? Vi erbjuder flera matnyttiga kurser både på distans och på plats i Stockholm.

Växjöparkering prövas igen

Växjös upphandling av parkeringsappar fick bakläxa av kammarrätten. Men en rättning av upphandlingen tycks inte räcka. Leverantören Parkster har valt att inleda ytterligare en juridisk process.

Foto: Susanne Hultman.

Eslöv blickar framåt

Tydliga krav på avtalsuppföljning, upphandlingsplaner för hela kommunkoncernen och obligatoriska jävsdeklarationer. Det är några delar i Eslövs kommuns stora förändringar av styrdokumenten för upphandling.

Nobina

Tar strid om Stockholmstrafiken

Trafikjätten Nobina vill stoppa Region Stockholm från att besluta om prestigeaffären för busstrafik i Stockholms innerstad. Yrkandet ingår i ett ”paket” av överprövningar där företaget även kräver nya upphandlingar för två andra trafikavtal.

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Tillsvidareanställd upphandlare

Upphandlare/inköpare till Haninge kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Senaste nyheterna

Tioårsjubileum för marknadens pris
Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare
Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun
Få upphandlar innovativt
Vidareutbildning inom offentlig upphandlingVidareutbilda dig inom offentlig upphandling
Växjöparkering prövas igen
Eslöv blickar framåt
NobinaTar strid om Stockholmstrafiken
Firar seger i pilotfall
Tillsvidareanställd upphandlare
Upphandlare/inköpare till Haninge kommun
Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
Malin SieversMalin efter Olof
BolagsverketKontrolltjänst med förhinder
Riksdagsenighet om IPI
Utlovar enklare annonsering
Nya perspektiv från syd
Växer med kommunsamverkan
Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Upphandla för rikets säkerhet

Det moderna samhället är sårbart. Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Viktor Robertson, advokat med specialisering mot frågor som rör säkerhetsskyddslagstiftningen leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Mest visade inlägg

  • Tar strid om Stockholmstrafiken
  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Firar seger i pilotfall
  • Utlovar enklare annonsering
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Malin efter Olof
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Därför uteblir efterannonserna
  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling

Läsarnas åsikter

Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
De frågor du ger exempel Emelie är inte frågor som jag som upphandlare vanligtvis kan, eller kommer att kunna, svara…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Mycket ansvar och kunskap finns absolut inom organisationen. Men den kunskapen bör absolut finns även hos upphandlarna. I vissa upphandlingar…
Upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Till Jens, Det handlar inte bara om att det tar tid att fylla i formulären, utan om att E-forms helt…
Amanda : Upphandlare saknar kriskunskap
Hej Emelie! Tack att du uppmärksammade att länken inte fungerade, det är nu fixat och du kan läsa rapporten här:…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
Varför är frågan ställd till upphandlare? Naturligtvis ska den kunskapen finnas i en organisation men den behöver inte finnas hos…
Jenny : Därför uteblir efterannonserna
Hej Jens, Jag förstår din tanke, men skillnaden är nog att många upphandlare gör många upphandlingar per år, och då…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Väldigt intressant läsning, som förhoppningsvis kommer leda till satsningar runt om i landet som i sin tur resulterar i mer…
Jens : Därför uteblir efterannonserna
Men hallå! Som egenföretagare måste jag varje månad lämna in det ena och det andra till skatteverket och andra myndigheter.…
Yngve Westerlund, MobistikUtveckling : Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Tack Nobina för ett välinformerat och viktigt inlägg kring den särskilda kollektivtrafiken, som i Danmark går under samlingsnamnet Flextrafik. Här…
Wild Boy : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Offentlighetsprincipen mm i alla ära men det känns mer än olustigt att behöva ge uppgifter om min arbetsgivares och min…

Aktuella utbildningar

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »