Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

”Komplettera mera!”

DebattAtt anbud förkastas på grund av bagatellartade brister eller anbudsslarv är kostsamt för offentlig sektor och skadligt för konkurrensen och den goda affären. Nu vill vi försöka få till ett ändrat synsätt på förtydliganden och kompletteringar, skriver Erik Edström, tillförordnad upphandlingschef, och Sara-Li Olovsson, bolagsjurist, på SKL Kommentus.  

| 2019-11-22
Sara-Li Olovsson, bolagsjurist, SKL Kommentus, och Erik Edström, tillförordnad upphandlingschef, SKL Kommentus Inköpscentral.

Likabehandlingsprincipen innebär att inga brister i obligatoriska krav kan godtas (HFD 2016 ref. 37 I & II). Det är inte ens tillåtet att anta ett anbud trots att efterfrågad information finns på fel plats i anbudet (Kammarrätten i Göteborg, mål nummer 757-16).

Samtidigt har utvecklingen av den offentliga upphandlingen, till exempel i form av lagändringar, högre krav på informationssäkerhet och utvecklade hållbarhetskrav, inneburit längre och mer komplicerade förfrågningsunderlag samt större krav på dokumentation. Det har helt enkelt blivit svårare att lämna felfria anbud.

Möjligheten att anta ett anbud som innehåller brister är, som Högsta förvaltningsdomstolen har påpekat, beroende av möjligheten att begära komplettering eller förtydligande av det lämnade anbudet (HFD 2016 ref. 37 I & II).

Kammarrättspraxis gällande förtydliganden och kompletteringar av anbud är spretig och visar att det är svårt att göra rätt och att handlingsutrymmet är snävt. Det säkra alternativet för en tidspressad upphandlare som vill undvika överprövning är alltid att inte begära förtydligande eller komplettering, utan att i stället förkasta bristfälliga anbud oavsett hur bagatellartad bristen ter sig.

Vi tror att detta är skadligt. Vi riskerar att mindre eller ovana leverantörer skräms bort och att samma företag alltid vinner offentliga avtal. Offentlig sektor går då miste om nya innovativa företags varor, tjänster och byggentreprenader.

Till detta kommer att svårigheten att läka brister i anbud innebär enorma merkostnader för offentlig sektor. Ett exempel är Stockholms stads upphandling av it-stöd där ett mindre formaliafel i vinnande anbudet, efter överprövning, ledde till att staden blev tvungen att ingå ett avtal som var 912 miljoner kronor dyrare.

Likabehandlingsprincipen stoppar det mesta
Hur kommer vi då ifrån detta? I svensk praxis har tonvikten i princip legat på frågan vilka uppgifter som kan förtydligas eller kompletteras, och där har domstolarna ansett att likabehandlingsprincipen sätter stopp för nästan allt.

Men vi anser att man måste se likabehandlingsprincipen i ett större helhetsperspektiv. Lika viktig som frågan om vilka uppgifter kompletteringen eller förtydligandet avser, är den faktiska likabehandlingen av leverantörerna i en upphandling. Om kompletteringar och förtydliganden tillåts på ett förutsebart, och lojalt och likabehandlande, sätt borde dessa kunna tillåtas i fler fall.

Som vi ser det är den yttersta gränsen för vilka uppgifter som kan förtydligas och kompletteras att dessa inte får leda till att en anbudsgivare i själva verket lämnar in ett nytt anbud (EU-domstolens mål C-131/16 Archus p. 36). Med ”nytt anbud” menar vi att nya kommersiella villkor lämnas.

Förtydliganden och kompletteringar får därför inte innebära ändringar av priser, mervärden eller vilka varor, tjänster eller byggentreprenader som erbjuds. Att däremot förtydliga eller komplettera information om en produkts egenskaper utan att produkten byts ut, eller att anbudet kompletteras med formalia som saknas, innebär ingen materiell ändring av anbudet.

Ett tydligt exempel på en tillåten anbudsändring är bestämmelsen i 14 kap. 7 § LOU (grundar sig på artikel 63.1 andra stycket i LOU-direktivet), som innebär att en anbudsgivare ska byta ut ett företag vars kapacitet har åberopats i anbudet, om detta företag inte uppfyller de krav företaget har åberopats för eller ska uteslutas.

Säg att det åberopade företagets referensuppdrag inte kunde godkännas. Anbudsgivaren får då justera sitt anbud till att omfatta ett nytt företags kapacitet – en tydlig ändring av anbudet. EU-lagstiftaren tycker uppenbarligen att detta är förenligt med likabehandlingsprincipen.

Samtidigt undrar svenska upphandlare om anbudsgivare får komplettera sina referensuppdrag med värde, tidpunkt för utförande eller referensperson om det saknas i anbudet?

Det vore orimligt att likabehandlingsprincipen skulle innebära hinder mot mindre kompletteringar av exempelvis egna lämnade referensuppdrag när den tillåter omfattande justeringar för åberopade företag. Vår slutsats är att likabehandlingsprincipen tillåter mer omfattande kompletteringar och förtydliganden av anbud än många tror.

SKI inför nya riktlinjer för kompletteringar
Vi på SKI vill gå före och försöka bidra till en annan syn på förtydliganden och kompletteringar.

Vi inför därför generösa, likabehandlande och transparenta riktlinjer för förtydliganden och kompletteringar av anbud. I korthet innebär de att förtydliganden och kompletteringar kommer att begäras och tillåtas så länge de inte motsäger tidigare lämnade uppgifter, innebär att produkter eller tjänster byts ut eller ändras, eller att priser eller mervärden ändras.

Leverantörerna behandlas lojalt och på samma sätt. Alla ska få samma möjligheter att, i förekommande fall, förtydliga och komplettera sina anbud om situationerna är likvärdiga.

Riktlinjerna kommer att framgå av våra förfrågningsunderlag. Genom tydlighet och förutsebarhet garanterar vi likabehandling av leverantörerna. Vi hoppas därigenom kunna tillåta kompletteringar och förtydliganden i så många fall som möjligt, till gagn för konkurrensen och den goda affären.

Erik Edström
tillförordnad upphandlingschef, SKL Kommentus Inköpscentral

Sara-Li Olovsson
bolagsjurist, SKL Kommentus

 

 

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Miikael Damberg

Svar om andningsmasker ”i närtid”

Varför avbröts Polismyndighetens upphandling av skyddsmasker? Och kommer den att återupptas igen? Det undrar riksdagsledamoten Alexandra Anstrell (M) i en skriftlig fråga till statsrådet Mikael Damberg (S). Frågan kommer att beredas internt inom Polismyndigheten ”i närtid”, svarar inrikesministern.

Foto: Mostphotos

De tog hem avtal om molnet

Advania, Atea, Dustin och Insight Technology Solutions vann SKL Kommentus ramavtal för programvaror och molntjänster. ”Avtalet levererar mot befintliga it-miljöer men kan även vara en viktig hjälp i framtida utveckling, säger Richard Fischbach, kategoriansvarig.

Han leder V6-samarbetet

Karriär

Efter 20 år på Växjö kommun basar David Braic numera för inköpssamarbetet mellan sex kommuner i Västra Skaraborg. ”Att byta arbetsgivare mitt under pandemin är en utmaning, konstaterar den prisade upphandlingschefen.

Antar tuff handskutmaning

Nu tar Region Östergötland krafttag för mer hållbara inköp. Handskar till vården, som tillverkas under slavliknande förhållanden, är en stor utmaning. ”Vi fortsätter köpa av samma leverantörer för att kunna påverka dem”, säger miljöchefen Emma Lewau.

Dömer ut Botkyrkas VA-upphandling

Botkyrka kommun köpte in VA-arbeten 49 miljoner kronor. Men efter en omförhandling slutade notan på 109 miljoner. Ett klart brott mot LOU enligt Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet.

Mutåtal väntar skånsk it-upphandling

Turerna kring Region Skånes upphandling av it-system för vården rullar vidare. Åklagaren förbereder nu åtal för mutbrott och trolöshet mot huvudman.

Veckans jobb

Verksjurist med upphandlingsrättslig inriktning

Toppjobb

  • Region Blekinge söker upphandlare
  • Huddinge kommun söker entreprenadupphandlare
  • Anbudsansvarig till Humana Individ och Familj
  • Upphandlare till SFV Upphandling
  • Ljungby kommun söker upphandlingschef
  • Upphandlare till Huddinge kommun
  • Vill du bli Södersjukhusets nya upphandlare?
  • Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet
  • Stockholms Stad söker avtalsförvaltare/upphandlare inom lokalvård
  • Chef till Skolverkets inköps- och upphandlingsenhet
  • Upphandlare med samordningsansvar till Södermalm Sdf
  • Erfaren upphandlare till Stockholm Vatten och Avfall
  • Locum söker inköpschef
  • Karlskrona kommun söker upphandlare
  • Upphandlingscenter söker strategisk upphandlare med inriktning entreprenad
  • Diskrimineringsombudsmannen (DO) söker junior upphandlare
  • SKL Kommentus Inköpscentral söker vass IT-inköpare
  • SJ söker upphandlingsledare med kategoriansvar
  • Upphandlingschef till Varbergs kommun
  • e-Avrop söker upphandlingskonsult

Senaste nyheterna

Svar om andningsmasker ”i närtid”Svar om andningsmasker ”i närtid”
De tog hem avtal om molnet De tog hem avtal om molnet
Han leder V6-samarbetet Han leder V6-samarbetet
Antar tuff handskutmaningAntar tuff handskutmaning
Dömer ut Botkyrkas VA-upphandlingDömer ut Botkyrkas VA-upphandling
Mutåtal väntar skånsk it-upphandling Mutåtal väntar skånsk it-upphandling
Jävskultur på Skellefteå kommun Jävskultur på Skellefteå kommun
Avtalsförändring retar gymägareAvtalsförändring retar gymägare

Senaste kommentarerna

  • Avtalsförändring retar gymägareMotiveringen var ju att alla leverantörer har fått samma erbjudande dvs samma förutsättningar. Möjligen om man då anser att gym...
  • ”Omöjligt mäta effektiviteten”En övertro på att genom effektivitet skapas resultat. Resultat får man av upplevd nytta och värde hos de som man...
  • Avtalsförändring retar gymägareDet vore intressant att veta hur kommunen säger sig leva upp till LOU i detta fall? Det låter inte som...
  • ”Omöjligt mäta effektiviteten”Det är fullt möjligt att mäta resultaten av en verksamhets/organisations insatser/aktiviteter.
  • Flera nej för varje jaTråkigt många nej till förbättringar och förtydliganden. Svensk rättstradition framhålls som en av orsakerna till bestämd tidsfrist - om vi...

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 9-10 februari
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 9 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 15 mars
  • Upphandla funktion i praktiken | 18 mars
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 23 mars
  • Anbuds­utvärdering – med utvärderings­modeller och -kriterier | 15 april
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 21-22 april

Guide – upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Guiden är kostnadsfri.

Annons

Läs guiden om moduler

Ta del av kostnadsfri guide med råd, erfarenheter och branschkunskap kring att upphandla moduler och paviljonger som Upphandling24 har tagit fram tillsammans med leverantörer, upphandlare och jurister.

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

 

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »