Offentliga upphandlingar genom konsultmäklare är ett växande problem som undergräver transparens och rättssäkerhet. Trots att nya siffror från Innovationsföretagen visar en viss minskning av upphandlingar via konsultmäklare under 2023, uppgår värdet fortfarande till nästan 7 miljarder kronor.
Denna form av upphandling innebär att privata mellanhänder får uppdrag att förmedla samhällsviktiga tjänster, såsom arkitekt- och ingenjörstjänster, helt utan insyn. Detta snedvrider konkurrensen och det offentliga skjuter därmed ifrån sig ansvaret att upphandla den mest lämpade leverantören, vilket har långtgående negativa konsekvenser för både marknaden och samhället.
Trots varningar från Konkurrensverket och Upphandlingsmyndigheten, om de risker som konsultmäklarlösningar medför, har ingen betydande förändring skett. Konkurrensverkets rapport från maj 2023 visar på tydliga exempel där konsultmäklarupplägget skapat risk för korruption.
Ur konkurrenshänsyn är det särskilt oroande att de två största konsultmäklarföretagen fortsätter att dominera, tillsammans står de för drygt 79 procent av den offentliga marknaden för mellanhänder. Detta begränsar konkurrensen och skapar förutsättningar för monopolliknande strukturer, vilket kan leda till ökade kostnader och sänkt kvalitet på de tjänster som levereras.
Ett konkret exempel är Region Stockholm, som ensam spenderade nästan 2,4 miljarder kronor via konsultmäklare under 2023. Andra stora aktörer, som Svenska Kraftnät och Västra Götalandsregionen, följer tätt efter med miljardbelopp.
Det är uppenbart att dessa mellanhandslösningar är vanligt förekommande, trots avsaknaden av transparens, uppföljning och analys av deras långsiktiga effekter på marknaden och konkurrensen.
Ett av de största problemen är bristen på analys och uppföljning av konsultmäklarupplägget. Offentliga aktörer framhåller ofta kostnadseffektivitet i administrationen som en fördel, men det finns inga tillförlitliga data som stödjer detta.
Faktum är att administrationen för underleverantörerna, som anlitas av konsultmäklarna, ofta blir mer omfattande än vid traditionella upphandlingar. Det är slutligen den offentliga beställaren, och därmed skattebetalarna, som står för denna extra kostnad, utöver konsultmäklarens arvode.
En annan myt som behöver ifrågasättas är att konsultmäklare skulle underlätta för små och medelstora företag att delta i offentliga upphandlingar. I verkligheten tenderar mäklarna att prioritera större leverantörer, som de redan har etablerade relationer med, och små företag har svårt att navigera i de komplexa avtalsstrukturer som konsultmäklarupplägget kräver. Detta minskar ytterligare möjligheterna för en sund konkurrens.
Det är tydligt att det nuvarande systemet inte fungerar. Innovationsföretagen har länge påtalat behovet av förändring och har följande förslag för att komma tillrätta med problematiken:
- Säkerställ regelefterlevnad Upphandlande organisationer behöver genomföra en genomlysning och tillämpa arbetssätt som säkerställer att användningen av mellanhänder är lämplig för ändamålet och inte strider mot lagarna om offentlig upphandling.
- Anpassa kontraktens storlek För att undvika att enbart stora aktörer och ett fåtal mellanhänder kan delta i upphandlingarna bör kontrakten delas upp och göras mer tillgängliga för fler företag. Detta skulle stimulera konkurrensen och motverka monopolliknande situationer.
- Återta ägandeskapet över upphandlingarna Offentliga beställare måste engagera sig mer i upphandlingarna och återta kontrollen över de samhällsviktiga tjänsterna. I stället för att överlåta ansvaret till en mellanhand utan nödvändig kompetens, bör det offentliga själva säkerställa att rätt leverantör utses.
- Transparens och dokumentation Transparens är nyckeln till en rättvis och konkurrensneutral upphandling. Alla beslut som tas av konsultmäklaren måste dokumenteras och tillgängliggöras enligt offentlighetsprincipen för att undvika hemlighetsmakeri och korruption.
- Ökad insats från myndigheter Upphandlingsmyndigheten, Konkurrensverket och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) bör aktivt driva frågan om korrekt tillämpning av konsultmäklarkontrakt och belysa de negativa konsekvenserna av felaktiga upplägg. Ytterligare forskning behövs för att klargöra effekterna på konkurrensen, småföretag, och kostnadseffektiviteten i dessa lösningar.
För att bevara en sund och rättvis konkurrens på den offentliga marknaden, där kvalitet och innovationsförmåga prioriteras, måste vi återta kontrollen över upphandlingsprocesserna.
Konsultmäklarlösningarna har i sin nuvarande form skapat ett svart hål i offentlig upphandling där transparens, kvalitet och långsiktig utveckling offras. Det är hög tid att åtgärda dessa brister och säkerställa att skattepengar används på ett sätt som gynnar både samhället och företagen på lång sikt.
Carl Fläring
Förbundsjurist på Innovationsföretagen
Mycket bra skrivet. Konsultmäklare snedvrider konkurrensen och frångår LOU.
Here we go again. Konsultmäklare går alldeles utmärkt att upphandla i enlighet med LOU. Finns det avarter? Ja, precis som för vilka andra upphandlingar som helst. En konsultmäklare är inget annat än en grossist fast för tjänster. Till alla som tycker att det inte borde vara tillåtet, är det då inte okej att upphandla en grossist för hela sitt behov av till exempel kontorsmateriel eller livsmedel? Behöver mjölken köpas av en bonde och äggen av en annan, transporterna för sig? Och är det ens tillåtet att upphandla mjöl? Det är ju att runda bönderna, kvarnarna, åkerierna och alla andra som bidrar till att påsen hamnar framför en. Vem skriker efter transparens om varför Ahlsell valde just den ena leverantören av dyckert framför en annan? Innovationsföretagen talar i egen sak, deras (stora) medlemmar ser sig som förlorare på det här. I vår kommun var det först mäkta kontroversiellt att upphandla en konsultmäklare. För att det skulle vara okej skulle vi åta oss att utvärdera just hur det påverkade priser, konkurrens, upplevd nytta hos beställare inom förvaltningarna, och vad leverantörerna tyckte. Resultatet? Alla utom de stora drakarna inom tekniskt konsulteri var nöjda. Vi har idag fler leverantörer inne jämfört med innan mäklaren. Tidigare tog Affry, Structor och allt vad de nu heter alltid storslam i våra upphandlingar. Nu är till och med lokala fåmansbolag inne och levererar. Och de stora drakarna kan inte längre trycka ner våra beställare med sina jurister när något går fel, utan måste faktiskt anstränga sig för att hålla oss nöjda.