Förvaltningsrätten går i huvudsak på Staten servicecenters linje i tvisten med Konkurrensverket. Övervakande myndighet har bedömt upphandlingar av konsulttjänster för cirka 19 miljoner kronor från Price Waterhouse Coopers inte skett enligt LOU.
– Det är en bra och rättvisande dom, säger Thomas Pålsson, generaldirektör för Statens servicecenter, som är nöjd med att domsluten i så hög grad var till myndighetens fördel.
I det ena målet hade övervakande myndighet slagit ned på en konsultbeställning som gjorts innan myndigheten formellt bildades. Upphandlingen gjordes av Servicecenterutredningen som var tillsatt av regeringen för att skapa den nya myndigheten.
I det andra målet såg domstolen förmildrande omständigheter och halverar därför den upphandlingsskadeavgift som Konkurrensverket krävt. Det handlade om de delar av konsultuppdraget som inte hunnit avslutas i tid och därför förlängdes av Statens servicecenter med några månader.
Thomas Pålsson förklarar att Statens servicecenters uppgift är att bistå regeringen med att nå målet om en effektivare offentlig förvaltning:
– Därför känns det skönt att lämna detta bakom oss.
Domstolen krymper de böter på sammanlagt 1 450 000 kronor som Konkurrensverket krävt till 350 000 kronor. Förvaltningsrätten behandlade båda målen i samma dom (pdf).
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer