Trafikverkets upphandling av flyg till Norrlands inland, Tornedalen och norra Värmland är nu avgjord. Med cirka 70 miljoner kronor per år stöttar staten flygtrafik som bedöms som transportpolitiskt motiverad, men som inte är kommersiellt lönsam.
– Vi säkrar en god tillgänglighet för regionernas näringsliv, invånare och besökare för de kommande fyra åren, säger Gunnar Malm, generaldirektör vid Trafikverket.
Estniska Avies, som fått kraftig kritik efter flera incidenter, kommer att få flyga rutterna Sveg-Arlanda och Östersund-Umeå. Bolaget tappar Torsby-Hagfors-Arlanda till danska Flexflight samtidigt som svenska Jonair tar över trafiken mellan Pajala och Luleå. Hemavan-Vilhelmina-Arlanda vanns av Nextjet.
Sammanlagt inkom 33 anbud på de flyglinjer som upphandlats.
– Upplägget har tydligen varit intressant för operatörerna och det har resulterat i många konkurrerande anbud så att vi får bra flygtrafik till en rimlig kostnad, konstaterar Gunnar Malm.
Även flyglinjerna Gällivare-Stockholm och Lycksele-Stockholm var till en början med i upphandlingen. Denna del avbröts sedan Nextjet och Estonian Air under hösten 2014 lämnat in en kommersiell anmälan, det vill säga utan ensamrätt och utan ersättning från Trafikverket.
Trafikstart för samtliga avtal är den 25 oktober. För sträckan Torsby-Hagfors-Arlanda upphandlas trafiken för två år med en option på ytterligare två år. För övriga rutter skrivs avtalen på fyra år. Trafiken ska i princip motsvara två dubbelturer på vardagar och en dubbeltur på söndagar.
Kritiserat bolag flyger vidare
Trafikverkets upphandling av flygtrafik på olönsamma sträckor är genomförd. Kritiserade Avies förlorar rutter till svenska Jonair och danska Flexflight men vinner rutterna Sveg-Arlanda och Östersund-Umeå.
| 2015-01-13
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer