Det framgår av en skrivelse som SOI, Sveriges offentliga inköpare, skickat till myndigheten med en uppmaning att återpublicera de villkor som plockats bort från UHM:s webbplats, att prioritera resurser för att färdigställa nya villkor och att utöka arbetet till fler områden som vård/omsorg.
”SOI ser det som mycket viktigt att arbetsrättsliga villkor fortsatt ställs i upphandlingar. Vi ser fram emot en dialog kring hur vi tillsammans kan säkerställa att dessa viktiga villkor finns på plats och används på ett korrekt sätt.”, skriver SOI:s ordförande Martin Magnusson på uppdrag av styrelsen.
Bakgrunden är ett besked i Upphandlingsmyndighetens frågeportal i somras om att arbetsrättsliga villkor avpublicerats med hänvisning till att kollektivavtal löpt ut och inte kan användas i upphandlingar.
”Att ta fram nya villkorsbilagor tar tid och vi kan tyvärr inte ge någon prognos för när de kan tänkas vara färdiga.”, skrev UHM:s jurist i somras.
Men SOI menar att de tidigare villkoren ändå bör finnas kvar men med tydlig information om att de är under omarbetning.
”Vi föreslår att myndigheter får använda dem med försiktighet och att det anges i upphandlingen att villkoren kommer att uppdateras när nya är klara.”, skriver SOI, som menar att avpubliceringen skapat betydande utmaningar för både upphandlande myndigheter och anbudsgivare.
Utmaningar för upphandlande myndigheter är att det saknas resurser och kompetens för att på egen hand fastställa arbetsrättsliga villkor, för anbudsgivare att olika myndigheter ställer olika krav.
I en granskning som Riksrevisionen presenterade nyligen gavs också en bild av stora svårigheter för statliga myndigheter att klara lagkraven kring arbetsrättsliga villkor.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer