Med början om ett par månader ska Lycksele kommuns fordon drivas med syntetdiesel från leverantören Framtidsbränslen. Det är främst tyngre fordon som kommer att beröras, men alla dieseldrivna motorer kan köras på detta bränsle.
Syntetdiesel är idag ungefär 80 öre dyrare per liter än fossil diesel. Detta till trots räknar kommunen med att detta ändå blir en bra affär – och då inte bara ur miljösynpunkt. Med dagens dieselpriser innebär upphandlingen en fördyrning på ungefär 230 000 kronor under första avtalsåret.
– Sett till hela den fyraåriga avtalsperioden räknar vi med att det ska gå jämnt ut, säger Eric Lundström, upphandlare i Lycksele kommun.
Tanken är också att på lite sikt skärpa till upphandlingen av tätortsnära transporter och entreprenader. Detta för att även få antagna leverantörer att tanka det miljövänligaste alternativet.
Utsläppsmässigt är syntetdieseln 90 procent renare än diesel av miljöklass 1. Detta argument har varit avgörande i och med att luftkvaliteten i Lyckseles tätort länge har varit på tapeten.
– Det här beslutet är helt i linje med Lyckseles arbete som klimatkommun, summerar Lilly Bäcklund, kommunstyrelsens ordförande.
Lycksele är inte ensam kommun om att på detta sätt ta sitt miljöansvar. Borås, Botkyrka, Södertälje och Trelleborg tankar redan nu syntetdiesel.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer