En tidigare upphandling avbröts i våras när inga anbud levde upp till kraven.
Den nya upphandlingen har renodlat uppdraget till drift och underhåll av hamnen, men där kommunägda Luleå hamn håller öppet för att även inkludera finansiering och utbyggnad av den nya hamnen.
Arbetet inleds denna vecka med riktade leverantörsdialoger för att sondera marknaden. En viktig del blir också dialog med större kunder om hur utbyggnaden ska finansieras och fördelning av risker.
– De här dialogerna kan påverka om viss finansiering även ska ingå i upphandlingen. För mig är det betryggande att vi nu närmar oss en färdig plan för hamnens utbyggnad så att vi kan möta våra kunders behov, säger Anders Dahl, vd för Luleå hamn.
Nuvarande avtal med hamnoperatör gäller till mars 2026. Luleå hamn räknar med att skriva avtal om en ny koncession i slutet av nästa år.
Inriktningen är att Luleå hamn ska byggas ut för att klara minst tre gånger så stora godsvolymer som idag. Redan idag finns en kapacitetsbrist och de stora industriinvesteringarna i norr förväntas öka trycket på transporter via hamnen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer