Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

”Marknadsdialog skapar tillit till oss som affärspartner”

– Offentlig sektor är sjukt beroende av det privata näringslivet och det fungerar inte utan en bra relation. Vi ska ha en supertajt relation med våra leverantörer och den ska vara professionell och ske med integritet. Det anser Eva-Lotta Löwstedt Lundell, vd på SKL Kommentus, som talade på Upphandlingskonferensen.

| 2017-11-27

Ett av seminarierna under Upphandlingskonferensen i förra veckan handlade om marknadsdialog och den osäkerhet som råder om i vilken mån myndigheter får föra dialog med leverantörer.

En av de inbjudna var Eva-Lotta Löwstedt Lundell. Hon menar att dialog är både självklar och viktig, inte minst för att myndigheter också behöver marknadsföra sig mot tänkbara leverantörer.

– Det är lika angeläget att ha en bra relation med dem som inte vann en upphandling, som med dem som vann. De kan ju vinna nästa gång! Vi behöver skapa långsiktiga relationer och då måste vi jobba med många. Vi sysslar ju i praktiken med business till business, sa hon.

Eva-Lotta Löwstedt Lundell menar att det här med dialog inte är någon rocket science.

– Ska vi ha framgångsrik upphandling behövs dialog. Vi har en skyldighet att ha dialog med dem vi gör affärer med,

Ordet dialog härstammar från grekiskan och handlar om att prata med varandra.

– Vi behöver föra dialog under hela processen, före en upphandling, medan den pågår och efteråt. Dialog är det som skapar olja i maskineriet, det är en möjlighet att reda ut saker mellan parter och att förstå varandra bättre.

Eva-Lotta Löwstedt Lundell beskriver det som att offentliga Sverige ska utföra många saker tillsammans med det privata näringslivet. I dag sker samarbetet på många sätt och värdet på det ligger på ungefär 1 000 miljarder kronor årligen, säger hon.

– Vi är sociala varelser och har behov av sociala kvitton på en överenskommelse. Genom samtal med varandra skapar vi en uppriktig och professionell relation. Dialog är också det effektivaste sättet att förstå varandra och undvika missuppfattningar.

En viktig orsak till att ha marknadsdialog – med flera leverantörer – är att den ger ett mindre försprång för existerande leverantörer.

I sitt jobb märker Eva-Lotta Löwstedt Lundell att det finns en rädsla för marknadsdialog och han har lagt märke till en rad misstag som görs:

  • Vi är oroliga för att lämna ut information och lämnar hellre ut för lite än för mycket.
  • Om jag inte säker något, så har jag i alla fall inte sagt något som är fel.
  • Vi tror att det är viktigt att svara korrekt på frågor, men inte så viktigt att fundera över varför frågan ställs.

Vad ska en osäker upphandlare göra i stället?

– Ring upp personen och ställ frågor. Vad är det du söker svar på? Slösa med information. Använd tekniken. Ge ett skriftligt svar när du förstår vad personen söker för information. Gör på det sättet genom hela processen och var tydligt med arbetssättet.

Orsakerna till att myndigheter ska öppna för marknadsdialog är inte bara att skapa relationer, det handlar också om att skapa förutsättningar för bra förfrågningsunderlag och upphandlingar. Leverantörer kan ha kunskaper som en enskild upphandlare saknar.

– Genom marknadsdialogen kan vi skapa en knivskarp behovsbild och bild över marknaden, förstå hur vi måste kommunicera och det bygger grunden till et förtroende för affären.

Eva-Lotta Löwstedt Lundell menar också att det är viktigt att fortsätta dialogen genom hela processen. När en leverantör har lämnat in ett anbud är det upp till myndigheten att förstå leverantören för att kunna göra en rättvis prövning av anbudet. Det ska ske samtidigt som likabehandlingsprincipen garanteras. Förtydliganden kan ske först muntligt och sedan i skrift till alla som är med i upphandlingen.

– Vi behöver säkerställa att vi har förstått det på rätt sätt. Då kan det krävas dialog för att förstärka, förtydliga, fördjupa, precisera och komplettera budskapet i anbudet.

När det står klart vem som vunnit anbudet, råder Eva-Lotta Löwstedt Lundell den upphandlande myndigheten att ringa upp förlorande leverantörer innan de fått skriftligt besked.

– Det är viktigt med återkopplingsmöten med förlorande leverantörer. Det är affärsmässigt att ringa upp och ge besked. Det kan också vara ett sätt att undvika onödiga överprövningar. Så skapas tillit till oss som affärspartner. Vi får bättre anbud, nöjdare kunder och leverantörer. Och jag tror att det här arbetssättet sparar tid i långa loppet, sa Eva-Lotta Löwstedt Lundell.

Charlotte Cronquist

 

 

Läs mer: DialogSkl Kommentus Inköpscentral

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026