– Så länge vi kan dubbelutnyttja våra elfordon så får vi samma kostnader. Men just den delen är en förutsättning och där det måste finnas med i upphandlingarna att vi kan leverera på kvällar och nätter, säger Håkan Ekmyr, transportchef på Martin & Severa, som har grossistavtal med en mängd kommuner.
Han medverkade under ett webbinarium, anordnat av regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige, tillsammans med Östersunds kommun klimatstrateg Anne Sörensson.
I gällande fyraårsavtal i Östersund tillämpas en trappstegsmodell med krav på 40 procent fossilfria transporter år två och 70 procent slutåret.
Utsläppsmålen är förstås centrala för att gå över till elfordon. Men…
– Vi ser även andra vinster som ökad säkerhet i skolmiljön och en bättre arbetsmiljö för personalen i köken som slipper stressen med transporter, säger Håkan Ekmyr.
I Östersunds kommuns upphandling fanns en tydlig trygghetsaspekt med färskt minne av en svår trafikolycka i skolmiljö i en av grannkommunerna.
– Så vi blev väldigt glada när vi tog del av Martin & Serveras ambitioner som leverantör med att erbjuda ellastbil på kvällstid, säger Anne Sörensson.
– Idag har vi 24 av 79 kök som omfattas av de här transporterna och flertalet av samtliga kök tar emot från ellastbil dagtid. Just att det är fordon som används i dubbla skift gör det ekonomiskt hållbart. För kommunen har det inte blivit dyrare.
Redan under tredje året har Martin & Servera klarat utsläppsmålet för avtalsperioden över fyra år.
Håkan Ekmyr lyfter även fram betydelsen av ett bra samarbete med ett lokalt åkeri – Sandberg & Jonsson – som underleverantör.
– Så det är tre parter som klickat in i det här. Vi frågade åkeriet om det gick att klara hållbarhetsmålen och fick till svar att det är möjligt med dubbla skift. Och så vände vi oss till Östersunds kommun med frågan om de klarade att ta emot leveranser på kvällarna.
Martin & Servera har i snart tio år jobbat med kvällstransporter. Det som inleddes för omkring tio år sedan i Stockholm med leveranser till privata kunder har växt till att alltfler kommuner efterfrågar kvällsleveranser.
Västerås, Göteborg, Mölndal, Motala och Malmö är några exempel. Martin & Servera uppger att totalt ett 20-tal kommuner och regioner tar emot ”off-peak” – mellan 18 och 06.
Håkan Ekmyrs medskick till beställarna:
– Det är en fördel om det som i Östersund handlar om ganska långa avtal med en trappa för omställning som man också följer upp. Sedan kan det vara bra med möjligheter att testa lösningar som var fallet i Västerås för att sedan kräva i kommande upphandling x antal leveranser utanför dagtid.
– Ett annat råd kan vara att inte lägga allt fokus på eldrift. Vi har många exempel där vi börjat med biogas och sett att det fungerat för att sedan ställa över till el, säger Håkan Ekmyr.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer