Mer och mer kollektivtrafik upphandlas med hjälp av att branschens gemensamma avtalsprocess. Det framgår av Bussbranschens Riksförbunds årliga analys (pdf) av följsamheten gentemot den branschgemensamma avtalsprocessens modellavtal och kravbilagor.
Under fjolåret användes exempelvis indexrekommendationerna för 62 procent av den upphandlade trafiken. Ytterligare 12 procent följer närapå alla indexrekommendationer. Länstrafiken Kronoberg hör till de sämsta på att hedra branschens rekommendationer.
Enligt Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, är standardiseringen avgörande för möjligheten att bryta de senaste årens ökade kostnader inom upphandlad kollektivtrafik. Anna Grönlund, expert på kollektivtrafik på SKL och ordförande i Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik, arbetar aktivt för att sprida kunskap kring modellavtalen:
– Genom att använda dem undviker beställaren fördyrande särkrav och kan få mer trafik för pengarna. Beställare som använder standardiserade krav för exempelvis fordon slipper betala dyrt för att tillverkare och operatörer ska utveckla speciallösningar.
Samtidigt finns det en oro kring om den ökning av resandet som regering, riksdag och bussbransch är överens om ska uppnås. Det handlar då framför allt om den fortsatt låga ekonomiska utvecklingskraften för bussbranschens aktörer.
– De väsentligaste åtgärderna för att skapa en utvecklingskraftig bussbransch är att trafikföretagen kan påverka intäktssidan genom prisbildningen samt att bolagen får möjlighet att påverka trafikutbudet, säger Göran Forssén, förbundsdirektör för Bussbranschens Riksförbund.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer