SJ ska inleda en upphandling av ett 30-tal nya snabbtåg med leverans år 2021. Med en maxhastighet på 250 kilometer i timmen kommer de att bli Sveriges snabbaste tåg. Den planerade affären på mellan fem och sex miljarder kronor är den största tåginvesteringen som gjorts på över 30 år.
Beslutet innebär att SJ under hösten kommer att skicka ut en anbudsförfrågan till leverantörer både inom och utom Europa. Den marknadsdialog med potentiella tågtillverkare som SJ genomfört under det senaste året visar på ett stort intresse för upphandlingen.
– Upphandlingsbeslutet är en milstolpe i vår offensiva investeringsstrategi. Genom att införskaffa nya moderna tåg kan vi möta framtidens ökande efterfrågan på tågresor. De nya tågen kommer ha bättre komfort, ge kortare restid samt en ökad punktlighet och pålitlighet, säger Crister Fritzson, vd för SJ.
De nya snabbtågen kommer successivt att tas i trafik från början av 2021 och användas på sträckor med hög efterfrågan och som har behov av utökad sittplatskapacitet.
– Vi kommer att köra de nya tågen inom Sverige samt till Norge och Danmark. Planen är att börja köra på sträckan Stockholm-Malmö, som en del av vår satsning på södra Sverige, säger Crister Fritzson.
Enligt kravspecifikationen ska de nya tågen ha en maxhastighet på 250 kilometer i timmen. De kommer få drygt 350 sittplatser per fordon och ska baseras på beprövad teknik för att minska risken för störningar. Samtidigt ska de anpassas för nordiska förutsättningar till exempel gällande klimat och tålighet vid viltpåkörningar. I upphandlingen är det stort fokus på att göra tågen intelligentare i allt från underhåll och teknisk utrustning till information till resenärerna.
Beslutet att upphandla ett 30-tal nya snabbtåg är en del i SJs offensiva investeringsstrategi på totalt nio miljarder kronor under en femårsperiod. Förutom de nya snabbtågen ingår en omfattande modernisering av samtliga X 2000-tåg och hela nattågsflottan i strategin.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer