I en TT-intervju framhåller Jan-Olof Olsson, MSB-expert på försörjningsberedskap, att de fem berörda regionerna brustit i risk- och sårbarhetsanalysen för upphandlingen, som ledde till att Apotektjänst tog över som materialleverantör 1 oktober.
–Regionerna är ansvariga enligt hälso- och sjukvårdslagen att säkerställa att de har bland annat förbrukningsartiklar, säger Jan-Olof Olsson.
–Är man verksamhetsansvarig får man säkerställa att leverantören klarar av att leverera från start eller köra överlappande, så att man har leveranser kvar från den gamla leverantören tills man ser att den nya kommit upp på banan.
Värst är situationen vid ”femklöverns” flaggskepp – Akademiska sjukhuset i Uppsala med status som universitetssjukhus och ansvar för högspecialiserad vård.
Sedan i fredags morse gäller ett stopp för planerade operationer vid ”Ackis” för att spara på förbrukningsartiklar. Stoppet har förlängts till tisdag morgon.
Region Uppsala har liksom regiongrannarna Örebro, Dalarna och Västmanland gått upp i stabsläge för att hantera situationen. Endast Sörmland har hittills lyckats undvika den åtgärden av de fem samverkande regionerna.
I Västmanland och Sörmland har egna mellanlager kunnat väga upp för de missade leveranserna genom Apotektjänst, där bland annat IT-problem varit en orsak till problemen.
-Nämnden ser mycket allvarligt på den nya distributörens oförmåga att leverera i enlighet med avtalet. säger Behcet Barsom (KD), ordförande i regionernas gemensamma varuförsörjningsnämnd, i ett uttalande från i fredags kväll.
Ett problem är att många leveranser som faktiskt når sjukhusen inte är fullständiga.
Dalarnas regiondirektör Karin Stikå Mjöberg kallar situationen fortsatt bekymmersam.
-Vi har visserligen fått in 60 pallar mellan fredag och söndag. Men dessvärre är pallarna omärkta och vi har inga följesedlar på dem så det krävs ompackning av regionservicepersonal i Falun innan det kan gå ut till övriga sjukhus, säger hon till SvT.
I den senaste statusrapporten från i söndags tycks Apotekstjänst ta problemen på större allvar än tidigare.
I tidigare rapporter talade företaget om vissa förseningar, men nu framhåller Apotekstjänst att man arbetar dygnet runt “för att lösa den mycket bekymmersamma situationen”.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer