När Laholms kommun gjorde en upphandling av skolmöbler 2019 hade AJ Produkter det lägsta anbudet. Kommunen ansåg dock att företaget inte kunde erbjuda de skolmöbler som efterfrågades och avbröt upphandlingen.
Därefter gick skolledningen direkt till ett konkurrentföretag och köpte möbler för 1,2 miljoner kronor, en kvarts miljon kronor dyrare.
Trots att affären stoppades av förvaltningsrätten fullföljde kommunen den. Förklaringen: Annars hade barnen inte fått några möbler till den stundande skolstarten.
Nu sätter kommunrevisionen i Laholm ner foten och riktar skarp kritik mot barn- och ungdomsnämnden och kommunstyrelsen.
För det fösta konstateras att arbetet med att beställa möbler till skolan var ineffektivt och dåligt hanterat, vilket resulterade i tidsbrist.
Men det fanns andra alternativ än att bryta mot lagen för att skolan skulle få möblerna i tid, hävdar revisorerna.
En andra upphandlingsrunda hade hunnits med innan skolstart. En alternativ lösning hade varit att använda befintliga möbler inom kommunens verksamhet.
Händelserna bedöms så pass allvarliga att det kan komma rekommendationer till kommunfullmäktige om att en eller flera politiker inte ska ges ansvarsfrihet, rapporterar SVT.
Utbildningschef Richard Mortenlind vidhåller att man inte hade haft möjlighet att göra på något annat sätt, annars hade barnen blivit utan möbler.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer