Det är Linkedins Nordenchef Lars Ingerslev som delat med sig av nio tips som gör din profil mer attraktiv:
1. Skriv en säljande profilrubrik. Rubriken ska visa vem du är på ett effektivt sätt. Titta gärna på andras profilrubriker för att få lite inspiration. Tänk på att det ska vara en slogan för ditt professionella varumärke.
2. Välj bild med omsorg: Bilden ska ha hög kvalitet och visa en professionell sida. Glöm partybilder eller allt för privata bilder.
3. Visa din utbildning: Du ska inte var lågmäld om din utbildningsbakgrund – tvärtom. Inkludera allt vad gäller såväl utbildningar, kurser, skolor, prestationer och resultat.
4. Ta fram en sammanfattning: Sätt samman några meningar, gärna de bästa från något ansökningsbrev, för att beskriva dina mål och kvalifikationer. Bäst är att sätta samman ett kort textstycke eller göra en punktlista.
5. Arbetsprover: Ett bra sätt att stärka Linkedinprofilen på är att dela med dig av arbetsprover som visar på skrivande, projektering eller andra prestationer. Du kan exempelvis länka till din hemsida, Twitterkonto eller blogg.
6. Bygg kontaktnät: Importera dina kontakter från Outlook, Gmail eller det mailprogram du använder till din Linkedin. Du kan också utöka nätverket genom att söka efter personer i sökfältet och kolla på de personer som rekommenderas automatiskt av Linkedin.
7. Samla rekommendationer: Rekommendationerna stärker din trovärdighet, därför är det viktigt att be personer som du tror är nöjda med ditt arbete – kan vara kunder, chefer eller kollegor – om en rekommendation.
8. Hitta relevanta sökord: Det är bra att strö din profil med nyckelord och fraser som är troligt att rekryteraren skriver in på sökmotorn för att hitta kandidater. Bästa sättet att finns relevanta sökord är att jämföra med platsannonser som du tycker verka vara intressanta och kanske även Linkedin-profiler som tilltalar dig.
9. Visa upp dina grupper: Genom att gå med i relevanta grupper och visa dem på din profil så visar du att du är intresserad av en specifik bransch och att du gärna utvecklar relationer med andra i branschen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer